Uwaga na zakrêty, czyli samochodem po Serbii i Czarnogórze
dodany: 30.10.2005 | autor: £ukasz Wieczorek
Serbiê i Czarnogórê mo¿na przemierzaæ na ró¿ne sposoby. Ci jednak, którzy chcieliby wybraæ siê tam samochodem, powinni przyswoiæ sobie nieco podstawowych informacji, które mog¹ byæ przydatne podczas takiego wyjazdu. Wiadomo, ¿e aby samochód móg³ jechaæ, potrzebne mu paliwo. Wiadomo te¿, ¿e wspó³czesne pojazdy napêdzane s¹ benzyn¹ lub LPG. I tutaj spotyka kierowców pierwsza niespodzianka, gdy¿ na terenie Serbii i Czarnogóry nie jest dostêpna 98-oktanowa benzyna bezo³owiowa. Na ka¿dej stacji mo¿na natomiast znaleŸæ bezo³owiow¹ benzynê (бензин, гориво) 95-oktanow¹ (oznaczan¹ jako безоловни, lub BMB 95). Co wa¿ne, na wiêkszoœci stacji nie obowi¹zuje samoobs³uga. Nale¿y wiêc zaczekaæ, a¿ pracownik stacji podejdzie do nas i spyta, czego i ile ma wlaæ. Najczêœciej podaje siê kwotê, za któr¹ chcemy zatankowaæ, wiêc jeœli podamy iloœæ litrów, nale¿y wyraŸnie podkreœliæ, ¿e chodzi o litry, a nie o kwotê. W chwili, kiedy powstaje ten artyku³ œrednia cena BMB 95 w Serbii wynosi ok. 77 DIN, a w Czarnogórze ok. 1,11 EUR (przypominam w tym miejscu, ¿e oficjaln¹ walut¹ Republiki Czarnogóry jest Euro, choæ ona sama do strefy euro nie nale¿y). Po zatankowaniu nale¿y zap³aciæ za paliwo pracownikowi, który nas obs³ugiwa³, choæ zdarzaj¹ siê stacje, na których mo¿emy zostaæ poproszeni o podejœcie do kasy. Wówczas – szczególnie jeœli chcemy otrzymaæ rachunek (рачун) – mo¿emy zostaæ spytani o rodzaj paliwa, jakie zatankowaliœmy (Које гориво сте сипали?). Nale¿y wiêc przygotowaæ siê na udzielenie takiej odpowiedzi. P³aciæ mo¿na zarówno gotówk¹ (готовина), jak i kartami bankowymi (картица) i to nawet na najmniejszych stacjach. Jeœli chodzi o Serbiê wiêkszoœæ punktów bez problemów akceptuje zarówno karty Visa i Visa Electron, jak i Maestro. Jednak w Czarnogórze sytuacja przedstawia siê du¿o gorzej, a znalezienie miejsca, w którym mo¿na dokonaæ p³atnoœci kartami z rodziny Visa graniczy z cudem. Radzê wiêc albo zabraæ ze sob¹ równie¿ kartê Maestro, albo wczeœniej udaæ siê do bankomatu po odpowiedni¹ sumê w gotówce.
Jest równie¿ mo¿liwoœæ zatankowania LPG (potocznie znanego jako плин), ale stacji jest nieco mniej ni¿ w Polsce, wiêc proponujê zadbaæ za ka¿dym razem o odpowiednie nape³nienie zbiornika, lub o niewielki zapas benzyny.
Bêd¹c na stacji mo¿na oczywiœcie skorzystaæ z dodatkowych us³ug jak sklep, czy toaleta, ale szczególnie w wypadku tej drugiej opcji radzê przygotowaæ siê na bardzo skromne warunki. Czêsto nawet takie, które po prostu zniechêcaj¹ do skorzystania z ubikacji.
Po nape³nieniu zbiorników mo¿na ju¿ spokojnie wyruszyæ w drogê. Nale¿y jednak pamiêtaæ o kilku podstawowych rzeczach. Przede wszystkim o tym, ¿e ba³kañscy kierowcy je¿d¿¹ (jak sami o sobie mówi¹) z fantazj¹. Kierunkowskazy to zazwyczaj zbêdne œwiate³ka, a klakson s³u¿y zarówno do wzajemnego dyscyplinowania siê, jak i do pozdrawiania znajomych napotkanych po drodze. Radzê te¿ przywykn¹æ do kierowców wyprzedzaj¹cych „na trzeciego” i wje¿d¿aj¹cych metr przed nasz¹ mask¹. To nie ignorancja, czy brawura, ale ogólnie przyjêty styl jazdy, wiêc wszelkie protesty przeciwko takim zachowaniom budz¹ jedynie zdziwienie i s¹ ignorowane.
Drogi w Serbii i Czarnogórze s¹, najdelikatniej mówi¹c, ró¿ne. Zazwyczaj s¹ to drogi maj¹ce po jednym pasie w ka¿dym kierunku, z nawierzchni¹, która domaga siê remontu. Jeœli ju¿ prowadzone s¹ na nich jakieœ roboty drogowe, znaki ostrzegawcze s¹ ustawiane zazwyczaj tu¿ przed samymi robotami. Objazdy s¹ oznaczone doœæ dobrze; wystarczy pod¹¿aæ za bia³¹ tablic¹ z napisem обилазак, a nie powinniœmy siê zgubiæ. Powa¿ny szok prze¿yj¹ jednak wszyscy ci, którzy zdecyduj¹ siê na podró¿owanie nielicznymi autostradami (аутопут). Drogi te s¹ p³atne (путарина), a ich jakoœæ pozostawia ci¹gle sporo do ¿yczenia. Bowiem typowa autostrada to droga z jednym pasem w ka¿dym kierunku oraz szerokim wyasfaltowanym poboczem po jednej ze stron, u¿ywanym zazwyczaj jako dodatkowy pas ruchu. Op³atê za przejazd uiszcza siê przy bramkach, a jest ona zale¿na od rodzaju pojazdu oraz, uwaga, miejsca jego zarejestrowania. Jeœli jest to pojazd zarejestrowany w SCG op³ata jest naliczana wed³ug stawki normalnej, natomiast obcokrajowców obowi¹zuje cennik specjalny, ze stawkami kilkakrotnie wy¿szymi. Pozosta³e drogi s¹ bezp³atne. W zale¿noœci od regionu s¹ one mniej lub bardziej bezpieczne. Szczególn¹ uwagê proponujê jednak zwróciæ na drogi górskie oraz nadmorskie. Te s¹ bowiem zazwyczaj bardzo w¹skie, krête i strome, czym nie przejmuj¹ siê poruszaj¹cy siê po nich lokalni kierowcy, powoduj¹c nieraz sytuacje je¿¹ce w³os na g³owie.
Szczególn¹ uwagê proponujê zwróciæ podczas poruszania siê w miastach. Piesi wchodz¹ bowiem na jezdniê w najmniej spodziewanym momencie i w najmniej do tego odpowiednim miejscu. Na szczêœcie s¹ przyzwyczajeni, ¿e nie ka¿dy kierowca widz¹c cz³owieka na jezdni od razu siê zatrzyma, wiêc tak naprawdê o wypadek jest doœæ trudno. Bêd¹c w mieœcie nale¿y zwracaæ szczególn¹ uwagê na sposób i miejsce parkowania pojazdu. Pomimo tego, ¿e lokalni kierowcy zostawiaj¹ swoje samochody gdzie popadnie i robi¹ to bezkarnie, obcokrajowiec za zaparkowanie nie tak jak nale¿y mo¿e mieæ spore k³opoty. A najwiêkszym z nich jest odholowanie pojazdu (czyli tzw. паук) na parking policyjny. Po pierwszym zdziwieniu, kiedy nie zastaje siê samochodu tam, gdzie siê go pozostawi³o, przychodzi stres, ¿e mo¿e po prostu ktoœ go ukrad³. Jednak po zg³oszeniu siê na policjê, b¹dŸ do najbli¿szego pracownika Parking Servis mo¿na zacz¹æ szukaæ w³aœciwego parkingu, gdzie znajduje siê nasza w³asnoœæ. Tam, po okazaniu dowodu rejestracyjnego (саобраћајна дозвола) i paszportu mo¿na odebraæ samochód. Wczeœniej jednak nale¿y zap³aciæ mandat (казна), którego wysokoœæ zale¿y od miejsca, w którym by³ zaparkowany pojazd. I tak najtañszy mandat to parkowanie bez uiszczenia op³aty parkingowej – ok. 1500 DIN, a najdro¿szy to pozostawienie pojazdu na terenie zielonym (паркирање на зеленој површини), ok. 4000 DIN. PóŸniej mo¿na ju¿ spokojnie wróciæ do miasta i zaparkowaæ ponownie – tym razem poprawnie.
Wiêksze miasta s¹ podzielone na strefy parkingowe, a op³atê w odpowiedniej wysokoœci uiszcza siê na kilka sposobów. Mo¿na skorzystaæ z parkomatu, mo¿na zap³aciæ poprzez SMS (choæ to us³uga tylko dla posiadaczy numerów serbskich i czarnogórskich sieci telefonii komórkowej), wykupiæ kupony parkingowe w kiosku, lub u pracownika Parking Servis. Wszystko to nale¿y jednak wykonaæ nie póŸniej ni¿ do piêtnastu minut od chwili rozpoczêcia parkowania. Co wa¿ne, nawet w du¿ych miastach poziom bezpieczeñstwa jest na tyle wysoki, ¿e nie nale¿y siê obawiaæ o pozostawione w samochodzie przedmioty. Nawet noc¹ mo¿na mieæ pewnoœæ, ¿e rano samochód zastaniemy w stanie nienaruszonym.
Wyje¿d¿aj¹c poza miasto warto zapoznaæ siê z dopuszczalnymi limitami prêdkoœci. I tak na terenie zabudowanym obowi¹zuje ograniczenie do 60 km/h, na drogach lokalnych do 80 km/h, na drogach szybkiego ruchu do 100 km/h, a na autostradach do 120 km/h. Nale¿y liczyæ siê z tym, ¿e na drogach patrole policyjne rozstawione s¹ doœæ gêsto, a pomiar prêdkoœci jest wykonywany zazwyczaj „na oko”. Przekroczenie prêdkoœci jest zazwyczaj dobierane do kraju zarejestrowania pojazdu i zasobnoœci portfela kierowcy, ocenianej na podstawie prowadzonego samochodu. Popularne jest wzajemne ostrzeganie siê œwiat³ami o niedaleko stoj¹cym patrolu, warto wiêc korzystaæ z tego zwyczaju. Poruszaj¹c siê po po³udniowej Serbii (czyli w³aœciwie na po³udnie od Belgradu) trzeba spodziewaæ siê te¿ policyjnych punktów kontrolnych. Jest to budka ustawiona przy drodze ze znakiem STOP poœrodku jezdni. Jeœli w budce siedzi policjant, lub chocia¿ jest zaparkowany przy niej jakiœ samochód, nale¿y siê bezwzglêdnie zatrzymaæ i powoli przejechaæ dalej. Je¿eli natomiast budka wygl¹da na opuszczon¹, wówczas bez wiêkszych skrupu³ów mo¿na kontynuowaæ jazdê.
W Serbii i Czarnogórze trudno jest zgubiæ, czy pomyliæ drogê. Przede wszystkim dlatego, ¿e g³ównych dróg nie ma zbyt wiele, a oznakowanie poza miastami jest stosunkowo dobre. Nale¿y jednak doœæ szczegó³owo przygotowaæ trasê przejazdu, gdy¿ drogowskazy s¹ doœæ niekonsekwentne i np. jad¹c z Belgradu do Podgoricy czasem znajdziemy drogowskazy na Podgoricê, czasem na Zagreb, a czasem na jedn¹ z miejscowoœci le¿¹cych po drodze, jak np. Prijepolje. Co wa¿ne czêœæ drogowskazów (szczególnie na po³udnie od Belgradu) wystêpuje tylko w wersji cyrylickiej. Proponujê wiêc powtórzyæ ten alfabet przed wyjazdem. I tutaj jeszcze uwaga dla osób udaj¹cych siê do Czarnogóry. Tam, gdzie znajduj¹ siê stare tablice kierunkowe Podgorica pojawia siê pod swoj¹ dawn¹ nazw¹, tj. Titograd. Z kolei oznakowanie przejazdowe miast bywa czasami fatalne. £atwiej podró¿owaæ jest z map¹ w rêkach, gdy¿ tabliczki z nazwami ulic s¹ zazwyczaj umieszczone w dobrze widocznych miejscach, wiêc po wczeœniejszym zapoznaniu siê z uk³adem miasta nie jest problemem przedostanie siê na jego drugi koniec. Nie radzê jednak zdawaæ siê na drogowskazy, bo te – zgodnie z ba³kañskim temperamentem – wystêpuj¹ nie doœæ, ¿e nie za czêsto, to jeszcze umieszczone s¹ w takich miejscach, ¿e odczytaæ mo¿na je dopiero w lusterku, ju¿ za w³aœciwym zjazdem. Pod wzglêdem takiego dowcipnego oznakowania króluje Belgrad i tutaj warto po prostu zaopatrzyæ siê w ogromn¹ dawkê cierpliwoœci, wytrwa³oœci i dobrego humoru. A przede wszystkim w dok³adn¹ mapê. Oprócz drogowskazów na g³ównych drogach wystêpuj¹ równie¿ tablice odleg³oœci, tych jednak jest jak na lekarstwo. O ile na pó³nocy, w Vojvodinie, mo¿na spotkaæ je doœæ czêsto, tak w pozosta³ych rejonach Serbii i w Czarnogórze nie liczy³bym na takie u³atwienie. Jeœli chodzi natomiast o pozosta³e znaki drogowe sytuacja przedstawia siê ró¿nie w ró¿nych rejonach kraju.
Serbia pó³nocna, czyli m.in. Vojvodina to przede wszystkim równiny. Tam wiêc nie ma potrzeby, aby na drogach umieszczaæ inne znaki, ni¿ ograniczenia prêdkoœci, czy zakazy wyprzedzania. Jad¹c jednak bardziej na po³udnie, w góry, sytuacja nieco siê komplikuje. Jeœli na górskich drogach znajduj¹ siê jakieœ znaki ostrzegawcze, oznacza to, ¿e to niebezpieczeñstwo faktycznie tam wystêpuje. Tak wiêc, widz¹c zestaw znaków: uwaga ostry zakrêt oraz ograniczenie prêdkoœci do 30 km/h radzê faktycznie zwolniæ. W przeciwnym razie mo¿na liczyæ na bliskie spotkanie z barierkami, którymi zabezpieczone s¹ g³ówne drogi górskie na ca³ej swojej d³ugoœci. Ostrzegam jednak, ¿e górskie drogi w Serbii (a jeszcze bardziej w Czarnogórze) s¹ bardzo krête, w¹skie i niebezpieczne. A oprócz samochodów osobowych mo¿na spotkaæ na nich równie¿ sporych rozmiarów TIRy, co dodatkowo komplikuje poruszanie siê po tych drogach. Warto te¿ wiedzieæ, ¿e drogi w Czarnogórze s¹ oznakowane o wiele gorzej i wiele zakrêtów pojawia siê bardzo niespodziewanie.
Dodatkowym utrudnieniem s¹ krótkie (100-200 metrowe) tunele wydr¹¿one w ska³ach. S¹ one nieoœwietlone, co przy jeŸdzie w ostrym s³oñcu jest problemem dla oka, któremu brakuje czasu, ¿eby szybko przestawiæ siê na ca³kowity mrok, przez co chwilami jeŸdzi siê w takich tunelach niemal¿e na œlepo. Co wa¿ne, ze wzglêdu na swoj¹ wysokoœæ, TIRy i autobusy w tych tunelach poruszaj¹ siê œrodkiem drogi, nale¿y wiêc byæ przygotowanym na koniecznoœæ przejazdu w bardzo niewielkiej odleg³oœci od siebie. Wyj¹tkiem jest tu tunel Sozina – cztero i pó³ kilometrowy odcinek prowadz¹cy do wybrze¿a na trasie z Podgoricy do Sutomore, który oddany niedawno do u¿ytku spe³nia najwy¿sze standardy.
Po drogach Serbii i Czarnogóry, a w³aœciwie w ogóle po drogach na Ba³kanach, jeŸdzi siê zupe³nie inaczej, ni¿ gdziekolwiek indziej w Europie. Na pewno bardziej dynamicznie, ale te¿ chwilami du¿o bardziej niebezpiecznie. Warto jednak podj¹æ siê tego wyzwania i przekonaæ siê, ¿e nie taki diabe³ straszny, jak go maluj¹. Do czego bardzo gor¹co zachêcam!
Informacje dotycz¹ce podanych w artykule cen przedstawiaj¹ stan na okres letnio-jesienny 2005r.
|