Powrót do

-> strona g³ówna

Zimowy Harrachov

dodany: 15.10.2002 | autor: Wojciech Miœko


Artyku³ przedrukowany z dodatku Turystyka Wielkopolskiej Gazety Wyborczej z dnia 19-20 stycznia 2002. Przedruk za zgod¹ Autora i Redakcji.

Wakacje zimowe to dla wielu Polaków okazja do wypadu na narty. Czêsto do s¹siednich Czech. Oferta wypoczynku w pó³nocnych Czechach jest ci¹gle bardzo konkurencyjna wobec wakacji w Karpaczu, Szklarskiej Porêbie czy Zieleñcu.


Do takich atrakcyjnych miejsc po drugiej stronie po³udniowej granicy nale¿y Harrachov. Miejscowoœæ coraz lepiej znana, choæby dziêki sukcesom Adama Ma³ysza, którego wystêp w poprzednim sezonie przyci¹gn¹³ wielu Polaków. Skocznia w Harrachovie jest jednym z szeœciu istniej¹cych na œwiecie mamutów. Tak nazywane s¹ wielkie skocznie, na których czo³owi zawodnicy potrafi¹ oddaæ ponad dwustumetrowe skoki. Ostatnio dokona³ tego w³aœnie nasz Adam Ma³ysz, który 13 stycznia tego roku wygra³ zawody i pobi³ rekord Polski wynikiem 206,5 m. Jakby tego by³o ma³o nazajutrz te¿ wygra³ i te¿ poprawi³ rekord Polski. Skoczy³ a¿ 212 m. Czêsto takie skoki nazywa siê raczej lotami narciarskimi. A propos Adama Ma³ysza. Najbli¿sze du¿e zawody w Harrachovie - miejmy nadziejê, ¿e z jego udzia³em - odbêd¹ siê w marcu 2002. Wtedy to planowane s¹ Mistrzostwa Œwiata w lotach narciarskich.

Szklany dzwon.

Cicha i mi³a atmosfera górskiej osady zmienia siê przy takiej okazji diametralnie. Kibice sportowi potrafi¹ byæ g³oœni i czasem nieobliczalni. Jeœli zale¿y nam na spokoju i aktywnym wypoczynku, przyjedŸmy tu wtedy, gdy nie ma w Harrachovie ¿adnych zawodów. Atrakcje Harrachova i okolicy s¹ liczne i urozmaicone. Najbardziej oryginalny zabytek w Harrachovie to kaplica œw. El¿biety z dziesiêciokilogramowym dzwonem wykonanym ze ... szk³a!. Odla³ go w 1916 roku w miejscowej hucie szk³a Julius Klinger. Warto dodaæ, ¿e szklarstwo ma w tych okolicach d³ugoletni¹ tradycjê. Wystarczy odwiedziæ miejscowe muzeum szk³a i sklep w centrum osady.

Kolej zêbata.

Do najciekawszych zabytków techniki nale¿y zêbata kolej z Harrachova do Tanvaldu. Zêbat¹ czêœæ tworzy mocno pochylony odcinek szlaku zawieraj¹cy trzeci¹ szynê z zêbami, po której porusza siê ko³o wystaj¹ce z podwozia lokomotywy. Warto dodaæ, ¿e ta linia kolejowa jest utrzymywana mimo braku zysków. Stanowi fragment otwartego w 1902 roku bezpoœredniego po³¹czenia Jeleniej Góry (wtedy Hirschberg) z czeskim obecnie Libercem (Reichenberg). Ca³a, prawie 90 km, trasa by³a zelektryfikowana! Od prze³omowego, 1989 roku, po obu stronach granicy s³ychaæ deklaracje chêci reaktywowania kolejowego po³¹czenia Szklarskiej Porêby z Harrachovem. Na razie koñczy siê jednak na spektakularnych kursach poci¹gów specjalnych dla turystów, którzy niezwykle malownicz¹ trasê przez granicê obserwuj¹ z okien wagonu. Pewn¹ ciekawostk¹ mo¿e byæ to, ¿e stacja kolejowa Harrachov powsta³a dopiero w 1959 roku, po tym, gdy ówczesna Czechos³owacja dosta³a osadê Mýtiny wymieniaj¹c j¹ za pó³nocne stoki góry Mrtvý vrh.

Czesi darz¹ kolej du¿ym sentymentem i s¹ bardziej od nas przyzwyczajeni do korzystania z jej us³ug. Zw³aszcza, ¿e poci¹gi kursuj¹ punktualnie a bilety s¹ doœæ tanie. Pó³godzinna jazda z Harrachova do Koøenova bêdzie nas kosztowaæ tylko 14 koron (ok. 1,50 z³).

Na nartach ...

Dla turystów, którzy dotr¹ tu zim¹ najwa¿niejsze jest to, czy bêd¹ mieli na czym jeŸdziæ. Choæ Sudety to nie Alpy, to jednak w Harrachovie i najbli¿szym Rýžovištì mo¿na szusowaæ prawie przez piêæ miesiêcy w roku dziêki temu, ¿e czêœæ stoków jest sztucznie doœnie¿ana. Na narciarzy czeka kilka terenów zjazdowych o ró¿nych stopniach trudnoœci oraz wiele wyci¹gów krzese³kowych i narciarskich. Z myœl¹ o pocz¹tkuj¹cych amatorach narciarstwa dzia³a kilka szkó³ek narciarskich. Mo¿na tu w ci¹gu tygodnia poznaæ podstawy zjazdu na nartach. Na wszystkie tereny narciarskie maj¹ te¿ wstêp zwolennicy jednej, szerokiej deski. Otwarte dla klientów s¹ tak¿e liczne wypo¿yczalnie sprzêtu zimowego. Przygotowano wiele kilometrów tras do narciarskich biegów - sportu u nas raczej ma³o popularnego. Stopieñ trudnoœci tras zjazdowych powi¹zano z kolorem. I tak trasa czarna jest uwa¿ana za trudn¹, czerwona przeznaczona jest dla dobrych narciarzy, a niebieska uznawana jest za ³atw¹.

... i pieszo

A co maj¹ robiæ ci, którzy nie je¿d¿¹ na nartach? Ju¿ odpowiadam - mog¹ chodziæ! Np. rodzinnie wybraæ siê na dwugodzinny spacer do wodospadu Mumlavy. Wróciæ mo¿na przez osadê Rýžovištì.

Zimowe wyprawy piesze zawsze dostarczaj¹ dodatkowych wra¿eñ estetycznych. Oczywiœcie pod warunkiem, ¿e jesteœmy odpowiednio ubrani i zaopatrzeni (pe³ny termos, czekolada), oraz mamy opracowan¹ trasê. Trzeba jeszcze dodaæ, ¿e w zimie bezpieczniej jest poruszaæ siê wy³¹cznie po znakowanych szlakach i drogach. Przecieranie nowych dróg zostawmy na lato. Wokó³ Harrachova jest wiele kilometrów opisanych i oznakowanych szlaków. Zaprawionym piechurom proponujê wspania³¹, jednodniow¹ wycieczkê kolejowo-widokow¹. Samochodem lub autobusem udajemy siê do stacji kolejowej Harrachov. St¹d poci¹giem, podziwiaj¹c wspania³e panoramy jedziemy do stacji Koøenov. Dalej pieszo, niebieskim szlakiem przez Lesni Chata, Zvonice, do schroniska Chata Hvìzda. Tu nale¿y poprosiæ o klucz do wie¿y widokowej Štìpánka. Ze schroniska jeszcze kilkanaœcie minut marszu pod górê i ju¿ osi¹gamy szczyt Hvìzda (959 m) z oryginaln¹, kamienn¹ wie¿¹ widokow¹. Z tarasu widokowego zobaczyæ mo¿na rozleg³¹ panoramê zachodnich Karkonoszy i Gór Izerskich. W drodze powrotnej oddajemy klucz w schronisku i zielonym szlakiem, przez Babi kout, wracamy do Harrachova. Na opisan¹ trasê nale¿y przeznaczyæ - w zale¿noœci od pogody i sprawnoœci turystów - oko³o 6 godzin. Inne trasy mo¿na u³o¿yæ na podstawie mapy.

Informacje praktyczne:
Ogólne: www.harrachov.cz - g³ówna strona Harrachova zawiera miêdzy innymi: adresy hoteli i pensjonatów, szkó³ narciarskich, wypo¿yczalni sprzêtu zimowego, kronikê miasta, nieco informacji o historii turystyki, opis przejœæ granicznych, aktualne dane nt. warunków œniegowych. Wyci¹gi i tereny zjazdowe: wyci¹g Harrachov-Èertova hora (900 osób na godzinê) dwuosobowy, prowadzi wzd³u¿ mamuciej skoczni. Wyje¿d¿amy nim na pocz¹tek trasy Czerwona II (d³ugoœæ 1850 m, przewy¿szenie 355 m). Wyci¹g Rýžovištì - Èertova hora (2200 osób na godzinê) czteroosobowy. Dowozi do trzech tras zjazdowych - Czerwona I (d³. 1650 m, przew. 300 m), Niebieska (d³. 2200 m, przew. 300 m), Czarna (d³. 1250 m, przew. 300 m). Wyci¹gi czynne od 8.00 do 16.00.
Jazda nocna: W dolnej czêœci trasy Czerwonej II znajduje siê 400 metrowy oœwietlony odcinek z wyci¹giem czynnym do godziny 21.00 Ceny karnetów narciarskich: w g³ównym sezonie, tj. od Œwi¹t Bo¿ego Narodzenia do po³owy marca bilet na ca³y dzieñ kosztuje 420 koron. Dla wygody narciarzy przygotowano jednak wiele bardzo ró¿nych wersji op³at, np. godzinowe, kilkudniowe. Szczegó³owy cennik dostêpny na stronie www.harrachov.cz/cenik_areal.htm
Dojazd: Z Poznania do Harrachova mamy oko³o 300 km. Granicê najlepiej przekroczyæ w Jakuszycach (przejœcie czynne ca³¹ dobê). Kilka kilometrów za przejœciem ju¿ jesteœmy na miejscu. Adres do Centrum Informacji Turystycznej w Harrachovie: 512 46 Harrachov 150 tel. 00420-432-529-600.

W Internecie:
http://idos.datis.cdrail.cz - rozk³ad jazdy Czeskich Kolei