Powrót do

-> strona g³ówna

Pavel Vilikovský (sk)

dodany: 11.08.2004 | przygotowa³a: Kamila Ragan


Pavel Vilikovský (ur. 27.06.1941), prozaik, t³umacz i publicysta s³owacki. Studiowa³ re¿yseriê w Pradze, ukoñczy³ s³owacystykê i anglistykê na Uniwersytecie Komeñskiego w Bratys³awie. By³ redaktorem czasopisma Slovenské poh¾ady (do czasu wydrukowania w czeskim wydaniu zakazanych nazwisk - w konsekwencji w 1970 r. musia³ odejœæ) oraz wydawnictwa Tatran; zajmowa³ siê tak¿e dzia³alnoœci¹ krytycznoliterack¹. W latach tzw. normalizacji ograniczy³ iloœæ swych publikacji, poœwiêcaj¹c siê t³umaczeniu literatury angloamerykañskiej. Pe³ni³ funkcjê redaktora (w tym naczelnego) czasopisma Romboid (1976-1996), obecnie pracuje w redakcji s³owackiego Reader’s Digest.

Debiutowa³ w czasopismie Mladá tvorba opowiadaniem Viac než kedyko¾vek (1961), w którym w lirycznej formie przedstawi³ ¿ycie m³odego cz³owieka poszukuj¹cego domu. Podobne motywy i formê (czêsto zbli¿aj¹c¹ siê do poematu) znajdujemy tak¿e w ksi¹¿kowym debiucie autora - Citová výchova v marci (1965). Nad liryzmem utworów P. Vilikovskiego dominuje jednak analitycznoœæ przejawiaj¹ca siê formie oraz konstrukcji fabu³y, w nastawieniu na precyzjê wyrazu, jasnoœæ znaczenia, ale przy równoczesnych w¹tpliwoœciach dotycz¹cych noœnoœci znaczeniowej s³ów, a nawet sensu ludzkich dzia³añ. Sceptycyzm nie jest tu jednak jednoznaczny z pesymizmem czy nihilizmem: postacie i narrator nieustannie poszukuj¹ sensu. Na przyk³ad w noweli Prvá veta spánku, w której detektyw badaj¹cy sprawê zabójstwa m³odej kobiety bardziej ni¿ na znalezieniu mordercy skupia siê na odkryciu znaczenia jego czynu. Charakterystyczn¹ cech¹ twórczoœci tego autora jest gra z konwencjami literackimi (miêdzy innymi z gatunkiem - w powy¿szym przypadku chodzi o krymina³).

W 1989 r. ukaza³ siê zbiór opowiadañ Eskalácia citu, w których dostrzegamy sprzeciw twórcy wobec emblematyzowania - prowadz¹cego do umartwiania- postaci literackich i tradycji narodowej. W tym samym roku wyda³ P. Vilikovský dwa dalsze utwory: Kôò na poschodí, slepec vo Vráb¾och oraz Veène je zelený; w tym ostatnim demaskuje sztucznoœæ jêzyka ideologii. Podobne dzia³anie obserwujemy w wydanej wspólnie z L. Grendelem ksi¹¿ce Slovenský Casanova (1991). Tu zdemaskowaniu ulega dzia³acz partyjny (utwór ma formê listów dygnitarza do kobiety, któr¹ spotka³ na jednym ze swych propaguj¹cych pogl¹dy partii wyk³adów; to, co pisze, a przede wszystkim, jak pisze, odkrywa i oœmiesza faktyczne motywy jego postêpowania, jego moralnoœæ - cz³owieka i dzia³acza).

Nowela Peší príbeh (1992) stanowi powrót do czasów normalizacji oraz tematu zabójstwa, z ironiczn¹ point¹. W utworach ze zbioru Krutý strojvodca (1996) przewa¿a koncentrowanie siê na sposobie opowiadania (które chwilami zbli¿a siê do formy eseju), a nie na samej fabule. Widoczne s¹ próby sprawdzenia granic komunikacyjnej funkcji jêzyka.

Bibliografia:
Slovník slovenských spisovate¾ov, Praha 2000.