Božena Nìmcová (cz)
dodany: 30.10.2005 | przygotowa³a: Magdalena Glanas
Twórczoœæ Boženy Nìmcovej przypada na schy³ek okresu nosz¹cego w czeskich dziejach miano odrodzenia narodowego. Trwa on mniej wiêcej od ostatniej æwierci XVIII wieku do po³owy XIX stulecia. Božena Nìmcová (1820-1862) urodzi³a siê w Wiedniu, jako dziecko s³u¿¹cej Czeszki i Niemca. Rodzice, pracuj¹cy na zamku, wiêcej swoj¹ ambicj¹ ni¿ faktycznie, nale¿eli do drobnych pañskich urzêdników; przejêli tak¿e ich styl ¿ycia. Odnosi siê to zw³aszcza do matki, w pretensjonalnym naœladowaniu pañskich obyczajów zapominaj¹cej o swojej czeskoœci. To, ¿e wp³ywy te nie ukszta³towa³y ostatecznie umys³owoœci m³odej pisarki, by³o w du¿ej mierze zas³ug¹ babki, pod której opiek¹ spêdzi³a swoje dzieciñstwo. Babka reprezentowa³a przeciwny pañskiemu œwiat wsi, jego nieuœwiadomion¹, lecz rdzenn¹, ograniczon¹ czeskoœæ wyra¿aj¹c¹ siê przede wszystkim w umi³owaniu ziemi rodzinnej, jêzyka i obyczaju. Ma³¿eñstwo ze œwiadomym swojej czeskiej narodowoœci urzêdnikiem niskiej rangi, przenoszonym ci¹gle z miasteczka do miasteczka, zwi¹zane z tym czêste zmiany miejsca pobytu zetknê³y Nìmcov¹ bezpoœrednio z budz¹cym siê ju¿ na prowincji odrodzeniem narodowym i zbli¿y³y j¹ znowu do czeskiej wsi. Donios³e znaczenie mia³ jej pobyt w Pradze w latach 1842-1845, gdzie zetknê³a siê ona z krêgami patriotycznej inteligencji i znalaz³a wsparcie dla swych d¹¿eñ samokszta³ceniowych oraz zachêtê do podjêcia dzia³alnoœci literackiej. Wtedy nie tylko ugruntowa³a siê œwiadomoœæ narodowa Nìmcovej, ale i jej wola czynnego udzia³u w ca³ym ruchu.
Z racji swych pogl¹dów popad³a w konflikt ze sferami mieszczañskimi. Zarysowa³ siê on jeszcze na prowincji i pog³êbi³ w czasie trwaj¹cego ju¿ do œmierci pobytu autorki w Pradze. Wraz z powrotem re¿imu absolutystycznego spad³y na Nìmcov¹ i jej mê¿a przeœladowania za dzia³alnoœæ patriotyczn¹ wœród ludu w 1848 roku. Nastêpstwem tego by³a nêdza materialna. Pisarka poznawa³a, co to los proletariusza i zarazem uœwiadamia³a sobie jak wiele ludzi go z ni¹ dzieli. Borykaj¹c siê samotnie (jej mê¿a przeniesiono na Wêgry) z trudnoœciami materialnymi, odczuwa³a w pe³ni upoœledzenie ówczesnej kobiety, nie przygotowanej do samodzielnego ¿ycia, pozbawionej prawa do równego z mê¿czyzn¹ udzia³u w nim. Poznawa³a tak¿e wartoœæ wykszta³cenia i wiedzy.
Przed tymi pal¹cymi problemami stawia³a j¹ rzeczywistoœæ, lecz rozwi¹zañ trzeba by³o szukaæ samodzielnie. Drogê, któr¹ kroczy³a Nìmcová – samouk, wskazywa³o jej dobre, szlachetne serce; ono kaza³o jej wierzyæ w triumf dobra nad z³em i rozwija³o obrazy idealnego spo³eczeñstwa.
Božena Nìmcová debiutowa³a wierszami patriotycznymi w latach 1843-1844, rych³o jednak zwróci³a siê ku prozie, czerpi¹c najpierw bezpoœrednio ze Ÿróde³ ludowych. W latach 1845-1847 powsta³y Národní báchorky a povesti (Ludowe baœnie i podania), które odegra³y wa¿n¹ rolê w rozwoju jej talentu, kszta³towa³ siê bowiem jêzyk i poetycka wyobraŸnia pisarki. Dok³adniejszym utrwaleniem materia³u folklorystycznego s¹ napisane w latach 1857-1858 Slovenské pohádky a povesti (S³owackie baœnie i podania).
Pierwsze opowiadania Nìmcovej: Dlouhá noc (D³uga noc, 1846), Obrázek vesnický (Obrazek wiejski, 1847) i inne utrwalaj¹, z widocznym sentymentem, zewnêtrzne cechy œrodowiska wiejskiego; póŸniejsze: Baruška (Basia, 1852), Pomnenka šlechetné duše (Wspomnienie szlachetnej duszy, 1854), Sestry (Siostry, 1854), Karla (Karola, 1855), Divá Bara (Dzika Baœka, 1855) – to próby ludzkich portretów na wyraŸniej zarysowanym tle spo³ecznym, w którym ju¿ nie barwnoœæ ludowego obyczaju, ale bieda i krzywda ludzka stanowi¹ czynnik istotny.
Szczytowym osi¹gniêciem Nìmcovej jest Babièka (Babunia, 1855). Utwór ten pisany w latach nêdzy materialnej, nieszczêœæ rodzinnych i w³asnej choroby by³ dla pisarki ucieczk¹ w kraj lat dziecinnych, spêdzonych w cichej dolince pod zamkiem, wœród wiejskiego ludu. Od¿y³a wtedy w pamiêci postaæ babki, jej m¹droœæ ¿yciowa, dobroæ, zharmonizowany pogl¹d na œwiat i jej szczera czeskoœæ. Wszystko to wzbogaci³a jeszcze Nìmcová wspomnieniami ze swoich póŸniejszych kontaktów ze wsi¹ i wcieliwszy w nie w³asny sen o szczêœliwym œwiecie dobrych, prostych ludzi, da³a pe³ny, nasycony barwami obraz ¿ycia ludu, którego g³ówn¹ przedstawicielk¹ uczyni³a babkê.
W póŸniejszych utworach Nìmcovej, mianowicie w powieœci Pohorská vesnice (Podgórska wioska, 1856) i opowiadaniach: V zamku a v podzámèí (W zamku i podzamczu, 1857), Chudí lidé (Biedni ludzie, 1857), Dobrý èlovek (Dobry cz³owiek, 1858), dominuje aktualna problematyka spo³eczna: przeciwstawienie nêdzy i bogactwa, ludu i panów, wynikaj¹ce st¹d konflikty, zarysowane nieraz bardzo ostro i z realizmem, rozwi¹zywane jednak z regu³y utopijnie, na p³aszczyŸnie moralnej poprawy, przebaczenia, pojednania.
Przedwczesna œmieræ, spowodowana ciê¿kimi warunkami ¿ycia, przerwa³a jej dzia³alnoœæ pisarsk¹ w roku 1862. Božena Nìmcová sta³a siê najbardziej narodow¹ i najbardziej przez rodaków ukochan¹ pisark¹. Wywar³a ona g³êboki wp³yw na czesk¹ umys³owoœæ i ca³¹ póŸniejsz¹ literaturê.
Bibliografia:
Józef Magnuszewski: Historia literatury czeskiej, Zak³ad Narodowy im. Ossoliñskich, Wroc³aw 1973, s. 146-149.
Božena Nìmcová: Wybór obrazków i opowiadañ, prze³. Józef Magnuszewski, Zak³ad Narodowy im. Ossoliñskich, Wroc³aw 1953, s. 3-35.
|