Powrót do

-> strona g³ówna

Emir Kusturica (yu)

dodany: 20.02.2005 | przygotowa³: Tomasz Illg


Re¿yser, scenarzysta, aktor, powszechnie uwa¿any za najbardziej utalentowanego twórcê filmowego z obszaru by³ej Jugos³awii. Urodzi³ siê w 1954 roku w Sarajewie, zainteresowanie krêgów filmowych zyska³ ju¿ dziêki swoim pierwszym etiudom, co pozwoli³o mu zdobyæ stosowne doœwiadczenie i w rezultacie - dostaæ siê do wymarzonej, ciesz¹cej siê wówczas wielk¹ estym¹ Akademii Filmowej FAMU w Pradze. W 1977 roku, bêd¹c na III roku nakrêci³ film Guernica, który otrzyma³ nagrodê na Festiwalu Filmów Studenckich w Karlowych Warach. Po ukoñczeniu studiów wróci³ do Sarajewa i rozpocz¹³ pracê w telewizji. Pierwszym jego filmem telewizyjnym by³ kontrowersyjny The Brides Are Coming, zakazany przez cenzurê obyczajow¹. Za swój kolejny film - Buffet Titanic, tym razem oparty na powieœci Ivo Andricia otrzyma³ nagrodê dla najlepszego re¿ysera na Narodowym Festiwalu Telewizyjnym w Portorož. PóŸniej by³o ju¿ tylko lepiej. Ju¿ pierwszy film fabularny Kusturicy - Do You Remember Dolly Bell? (wed³ug scenariusza Abdulaha Sidrana) w 1981 roku zdoby³ Z³otego Lwa na festiwalu w Wenecji. Cztery lata póŸniej re¿yser odebra³ kolejn¹ presti¿ow¹ nagrodê - Z³ot¹ Palmê w Cannes za obraz Tato w podró¿y s³u¿bowej. Ten ostatni film przyniós³ mu wreszcie sukces kasowy, rozg³os miêdzynarodowy i uznanie krytyków, by³ nawet nominowany do Oscara. W 1989 roku Kusturica nakrêci³ entuzjastycznie przyjêty Czas Cyganów (jest to chyba pierwszy jego film znany polskiej publicznoœci), za który otrzyma³ nagrodê za najlepsz¹ re¿yseriê w Cannes.

Emir Kusturica by³ równie¿ przez pewien czas wyk³adowc¹ w sarajewskiej Akademii Sztuki Scenicznej oraz na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Tam te¿ powsta³ jego pierwszy film anglojêzyczny - Arizona Dream (obecnie do kupienia w kioskach RUCH-u, w jednym z kolorowych magazynów dla kobiet!), który zosta³ nagrodzony dwiema statuetkami (w tym Z³otym NiedŸwiedziem) na festiwalu w Berlinie w 1993 roku. Dwa lata póŸniej w Cannes mia³ swoj¹ premierê g³oœny Underground (druga Z³ota Palma w dorobku re¿ysera), bêd¹cy osobistym, jak¿e gorzkim rozliczeniem Kusturicy z Jugos³awi¹ i wojn¹ na Ba³kanach. W 1998 roku na festiwalu w Wenecji pokazany zosta³ ostatni film Kusturicy - Czarny kot, bia³y kot, po którym - wskutek fali krytyki w ojczystej Jugos³awii - re¿yser zapowiedzia³ ostateczny rozbrat z kinematografi¹. Na szczêœcie, by³ to rozbrat nieskuteczny, czego dowodem jest najm³odsze dzie³o Emira Kusturicy - ¯ycie jest cudem, który wszed³ na nasze ekrany na pocz¹tku stycznia tego roku.

Tyle faktów encyklopedycznych. Warto jeszcze dodaæ, ¿e Emir Kusturica jest powszechnie ceniony na ca³ym œwiecie (a przynajmniej w Europie), tylko nie w swoim w³asnym kraju (a w³aœciwie w by³ym kraju, albowiem Jugos³awii, w której siê urodzi³ i wychowa³ niema ju¿ na mapie politycznej œwiata). Tam nazywany jest zdrajc¹ i s³ugusem Miloševicia. Dlaczego? Otó¿, zarzuca mu siê, ¿e w czasach, kiedy ludzie kultury (w tym tak¿e filmowcy) konsekwentnie bojkotowali autorytarny re¿im, Kusturica by³ zawsze na œwieczniku, zdobywa³ fundusze na kolejne filmy dziêki dobrym kontaktom z przedstawicielami w³adzy, i wcale tego nie ukrywa³. Na pokaz filmu Underground w Cannes pojecha³ w towarzystwie dyrektora jugos³owiañskiej telewizji, propagandowej tuby re¿imu Miloševicia, a na belgradzkiej premierze filmu pojawi³ siê sam Arkan, serbski zbrodniarz wojenny poszukiwany przez Trybuna³ ONZ w Hadze za przeprowadzanie czystek etnicznych w Chorwacji i w Boœni. Czy by³ to jednak objaw politycznego koniunkturalizmu? Nie s¹dzê. A wiêc zwyk³y cynizm? Te¿ nie. Postawa Kusturicy by³a i jest du¿o bardziej z³o¿ona. Z jednej strony zawsze wypowiada³ siê o Jugos³awii w tonie sentymentalnym, z drugiej jednak nie mo¿na go uznaæ za zwyk³ego jugonostalgika, têskni¹cego za dobrymi, starymi czasami towarzysza Tito. Wrêcz przeciwnie, Kusturica w sposób bezkompromisowy obna¿a s³aboœæ jugos³owiañskiego pañstwa, kpi z narodowych fobii i stereotypów, potêpia szaleñstwo wojny w Jugos³awii, za któr¹ - jak twierdzi - wszyscy ponosz¹ czêœæ winy. I Serbowie, i Chorwaci, i Boœniacy. I Zachód te¿. W Undergroundzie dosta³o siê wszystkim, mo¿e nie po równo, ale wszystkim. S³oweñcom i Chorwatom za profaszystowskie sympatie. Serbom za wojenn¹ machinê napêdzan¹ k³amstwem i nienawiœci¹. Tego nie mog¹ mu wybaczyæ zarówno jego rodacy, jak i pozosta³e narody ba³kañskie. Ale ta sama zak³amana, kipi¹ca od niewyt³umaczalnej nienawiœci Jugos³awia, choæ Kusturica mieszka obecnie w Pary¿u, pozostaje jego Jugos³awi¹. Tyle tylko, ¿e uda³o mu siê j¹ prze¿yæ, czego chyba siê nie spodziewa³.


Bibliografia:
www.gazeta.pl
www.stopklatka.pl