Powrót do

-> strona g³ówna

František Kupka (cz)

dodany: 08.01.2006 | przygotowa³a: Karolina Wojnar


František Kupka urodzi³ siê 23 wrzeœnia 1871 roku, w miejscowoœci Opoèno w Czechach. Studiowa³ sztuki piêkne w Pradze i w Wiedniu. Oko³o 1895 roku osiedli³ siê w Pary¿u, gdzie zarabia³ na swoje utrzymanie pracami studyjnymi z natury oraz rysunkami mody. Mia³ rozleg³e zainteresowania naukowe i filozoficzne, zajmowa³ siê teori¹ sztuki, studiowa³ w prywatnej akademii sztuki Academie Julian.

W swoim atelier na Montmartrze Kupka projektowa³ plakaty dla kabaretów i dostarcza³ ilustracje czasopismom. Mniej wiêcej w roku 1900 zacz¹³ specjalizowaæ siê w pracach dla satyrycznych i anarchistycznych gazet. Z tego te¿ okresu pochodz¹ cykle ilustracji Pieni¹dze, Pokój, Religia, stanowi¹ce swoist¹ krytykê stosunków politycznych i spo³ecznych. Uznanie zdoby³ Kupka jako ilustrator ksi¹¿ek; w latach 1905-1909 stworzy³ szatê graficzn¹ do Lizystraty Arystofanesa i Prometeusza Ajschylosa.

Kupka znany jest jednak przede wszystkim jako prekursor abstrakcjonizmu. Kierunek nowemu, dotychczas jeszcze nieznanemu malarstwu abstrakcyjnemu, wskazuje obraz z roku 1907 ¯ó³ta skala, gdzie artysta zmaga siê z oddzia³ywaniem ró¿nych tonów tej samej barwy. Do czystej abstrakcji doszed³ Kupka jednak póŸniej, w Klawiszach z 1909 roku, czy Warstwach koloru z 1910-1911.

Od 1911 roku Kupka nale¿a³ do nieformalnego zwi¹zku artystów, którego cz³onkami byli m.in. R. Delaunay, M. Duchamp czy F. Leger. W okresie tym artysta swoje inspiracje czerpa³ z secesji. Typow¹ dla tego kierunku ornamentykê przek³ada³ na rytmy kolorów. Charakterystycznymi obrazami z tego okresu s¹: Nokturn (1910), Fuga (1911-1912), Amorpha - dwubarwna fuga (1912). Ze wzglêdu na powy¿sze tytu³y, jak równie¿ fakt, ¿e Kupka poszukiwa³ wizualnego odpowiednika tonów i form kompozycji muzycznych, okres twórczoœci artysty z lat 1911-1912 nazywany jest czêsto tzw. muzycznoœci¹.

Od 1912 roku w twórczoœci malarskiej artysty istnia³y dwie tendencje. Malowa³ wertykalne lub diagonalne barwne pasy o ró¿nej d³ugoœci, które siê czêœciowo przenika³y (np. Pionowe p³aszczyzny I, 1912-13). W innych pracach zaœ formowa³ p³aszczyzny barwne koliœcie lub spiralnie tak, ¿e zdawa³y siê poruszaæ od œrodka (np. Krêgi 1911-12).

Po wybuchu wojny œwiatowej Kupka zg³osi³ siê jako ochotnik do wojska i znalaz³ siê na froncie. Po zakoñczeniu wojny zosta³ profesorem w praskiej Akademii Sztuki. W swej twórczoœci malarskiej pozosta³ wierny powy¿szym dwóm koncepcjom malarskim. Has³em kluczowym w jego pogl¹dach na sztukê by³o Creer! (Tchórz!), a odnosi³ je tylko do artystów uprawiaj¹cych abstrakcjê. Tych zaœ, którzy ho³dowali malarstwu przedstawiaj¹cemu, okreœla³ mianem naœladowców. W roku 1930 do³¹czy³ do grupy francuskiej Abstraction-Creation, uzyskawszy tym samym francuskie obywatelstwo.

W latach trzydziestych zrobi³o siê cicho wokó³ malarza, który wycofa³ siê do Puteaux, gdzie mieszka³ i pracowa³. Zmar³ w 1957 roku. Rok po œmierci malarza zosta³a zorganizowana pierwsza wystawa jego prac w Pary¿u.


Bibliografia:
Annegret Boelke-Heinrichs: Ksiêga 100 malarzy stulecia. Warszawa: Interart 1997.