Powrót do

-> strona g³ówna

Juraj Jakubisko (sk)

dodany: 15.05.2002 | przygotowa³y: Juliana Beòová, Regina Grobosz


tego najlepszego filmu jak dot¹d nie zrobi³em, wci¹¿ na mnie czeka..., powiedzia³ w niedawnej rozmowie Juraj Jakubisko, w odpowiedzi na pytanie o zamiar wprowadzenia do filmu czegoœ nowego. S³owacki re¿yser, scenarzysta, kamerzysta, fotograf, a ostatnio równie¿ malarz, którego prace mo¿na ogl¹daæ na wystawie otwartej w Pradze 8.I. br., zapisa³ siê w pamiêci widzów swoimi filmami fabularnymi ju¿ w koñcu lat 60., kiedy to debiutowa³ autorskim filmem pod tytu³em Kristove roky (Chrystusowe lata, 1967). Opowiedzia³ w nim historiê malarza Juraja poszukuj¹cego sensu w³asnego ¿ycia i twórczoœci. To poszukiwanie sensu ludzkiej egzystencji, powrót do Ÿróde³ cz³owieczeñstwa i podkreœlanie wiary, cz³owieka w nadrzêdn¹ si³ê kieruj¹c¹ jego krokami i losem sta³o siê ide¹ przewodni¹ ca³ej twórczoœci tego artysty. Film ten pozwoli³ mu zapisaæ siê w kronikach s³owackiej kinematografii. Zdoby³ on nagrodê jury na XVI MFF w Manheim i tytu³ najoryginalniejszego filmu na tym festiwalu. Kolejne nagrody przyznano mu na festiwalach w Czechach, Wenecji i Sorrento.

Jednak po wkroczeniu do Czechos³owacji wojsk Uk³adu Warszawskiego w sierpniu 1968 roku nie sposób ju¿ by³o mówiæ o nieskrêpowanej twórczoœci. Specjalna komisja s³owackiego Ministerstwa Kultury ponownie oceni³a wszystkie filmy z lat 1968 - '69. Przez oka biurokratycznej siatki nie zdo³a³y siê przeœlizn¹æ trzy z filmów Jakubiska, tj. jego tryptyk przedstawiaj¹cy apokaliptyczn¹ wizjê trzech wojen œwiatowych. Cyklów obejmuje malowniczy film Zbehovia a pútnici (Uciekinierzy i pielgrzymi, 1968) uhonorowany wieloma nagrodami (w Sorrento (Z³ota Syrena), w Bratys³awie (IGRIC) i honorowym uznaniem w Wenecji); do tego cyklu nale¿y te¿ film Vtáèkovia, siroty a blázni (Ptaszki, sieroty i g³upcy, 1969) oraz tragedia o charakterze burleskowym z roku 1970, a ukoñczona dopiero w 1990. - Dovidenia v pekle priatelia (Do zobaczenia w piekle, przyjaciele). Wszystkie filmy uznano za sprzeczne z zasadami socjalizmu i pora¿one nihilizmem, w zwi¹zku z czym nie mog³y siê ukazaæ na ekranach kin.

W konsekwencji Jakubisko by³ zmuszony lata '70. poœwiêciæ wy³¹cznie twórczoœci dokumentalnej, ale i tu oddawa³ siê eksperymentom formalnym i dawa³ pos³uch swej artystycznej intuicji. I w tej dziedzinie swojej pracy bywa³ wielokrotnie nagradzany. Krótkometra¿owy film Stavba storoèia (Budowa stulecia,1972) zdoby³ g³ówn¹ nagrodê na festiwalu w Budapeszcie, film "Omnia" (1975) by³ zdobywc¹ g³ównej nagrody na festiwalu filmów reklamowych w Sofii, a Bubeník Èerveného kríža (Dobosz Czerwonego Krzy¿a, 1976) zdoby³ trzy nagrody miêdzynarodowe - w Warnie, Oberhausen i Kromerížu.

Jakubisko do dziœ uznawany jest za twórcê renesansowego, czemu sam przyœwiadcza, mówi¹c: renesans obecny jest w technice malarskiej, któr¹ obecnie stosujê. £agodne przejœcia barw i ich doskona³a kompozycja, plastycznoœæ kontrastów - s³owem, niesamowicie trudna praca... ale w³aœnie ta doskona³oœæ mnie poci¹ga. Za sens wszelkiej sztuki uwa¿a wywo³anie w cz³owieku zachwytu i wiary. W zwi¹zku z tym jednak najbardziej wierz¹cymi musz¹ byæ artyœci, których zadaniem jest obudziæ w cz³owieku chêæ do ¿ycia i uwolniæ go od strachu przed œmierci¹. W jego filmach pobrzmiewa pogodzenie siê ze œmierci¹, poszukiwanie i odnajdywanie sensu ¿ycia, radoœæ z drobiazgów. Wed³ug Jakubiska energia jest wieczna i nie ginie. Taka w³aœnie ogromna energia, ¿ywotnoœæ i wiara w rz¹dz¹c¹ nami si³ê wy¿sz¹ jest wyczuwalna w jego najs³ynniejszym i najlepszym filmie - sadze o rodzinie ¯¹dliców pt. Tysi¹cletnia pszczo³a (Tisícroèná vèela, 1983). Film ten opiera siê na powieœci Petra Jaroša, ale Jakubisko przyznaje, ¿e i w tym wypadku by³ rozdarty miêdzy dwiema rolami - re¿ysera i scenarzysty. Z Jarošem osi¹gn¹³ zgodê w zaledwie jednym punkcie - jak sam mówi: nasze babki nosi³y szerokie spódnice, a kiedy sika³y, opryskiwa³y nogi jemu i mnie. Jednak na utwór Jaroša mia³ w³asne spojrzenie, gdy¿ dopatrzy³ siê w nim czegoœ, co go dotyczy³o osobiœcie.

Film ten jest opowieœci¹ o losach trzech pokoleñ rodziny ¯¹dliców z ma³ej wsi na Liptowie, od koñca XIX wieku a¿ po koniec pierwszej wojny œwiatowej. G³ównymi bohaterami s¹ szeœædziesiêcioletni Marcin ¯¹dlica, pszczelarz i murarz, oraz trójka jego dzieci: Samuel, Walenty i Krystyna. Z koñcem lata, po ukoñczeniu prac rolnych Marcin wraz z innymi mê¿czyznami ze wsi wêdruje w œwiat, celem zarobienia pieniêdzy przy murarce. Poznaj¹c nowe miejsca, rozprzestrzeniaj¹c w³asn¹ kulturê, buduj¹c miasta i zamki, przyczyniaj¹ siê do rozwoju historii. Tymczasem w ich rodzinnej wsi wiele siê zmienia. Starzy ludzie umieraj¹, rodz¹ siê nowi. Istotne jest, ¿e, podczas gdy Marcin ¯¹dlica kieruje swoim ¿yciem sam, losy jego potomków zostaj¹ zdeterminowane biegiem zewnêtrznych zdarzeñ historycznych - rewolucji, wojny, rozpadu Austro - Wêgier. Owo szczytowe dzie³o Jakubiska obfituje w rozwi¹zania artystyczne o swoistej poetyce - pastelowoœæ barw, malowniczo wystylizowane wizje przedmiotów unosz¹cych siê w powietrzu, barwnego deszczu, spadaj¹cych ¿ab, kulistego piorunu i tysi¹cletniej pszczelej królowej - matki, symbolizuj¹cej niezniszczalnoœæ narodu s³owackiego. Wszystko to tworzy niezwyk³¹ atmosferê tego filmu i przedstawia niezapomniane obrazy z ludzkiego ¿ycia. Równie¿ w tym, jak i wielu innych filmach tego re¿ysera, spotykamy wielu g³upców dziwaków, wyrzutków spo³ecznych, ludzi z pewnymi ograniczeniami, postacie te jednak zawsze maj¹ jakiœ realny odpowiednik.

Film ten, podobnie jak inne, równie¿ zdoby³ mnóstwo nagród (Z³oty Feniks w Wenecji, Nagroda UNICEF w Belgradzie, nagroda dla najlepszego filmu w Sewilli).

Innym znakomitym filmem Jakubiska jest adaptacja Grimmowskiej baœni Pani Zima (Perinbaba, 1985), równie¿ wielokrotnie nagradzana. Uznanie krytyków i widzów zyska³y sobie równie¿ inne filmy tego re¿ysera, m.in. Sedím na konári a je mi dobre (Siedzê na ga³êzi i jest mi dobrze,1989), Lepiej byæ zdrowym i bogatym ni¿ biednym i chorym (Lepšie byt' bohatý a zdravý ako chudobný a chorý,1992) i ostatni jak dot¹d film - Niejasne wiadomoœci o koñcu œwiata (Nejasná správa o konci svìta,1997), nakrêcony ju¿ przy wspó³udziale jego prywatnej agencji produkcyjnej - J&J Jakubisko film. Spó³kê tê za³o¿y³ razem ze swoj¹ ¿on¹ Dean¹ Horvátov¹. Ostatnim ich wspólnym przedsiêwziêciem jest film Kytica (Bukiet, 2000), który, choæ przyjêty bardzo kontrowersyjnie, by³ w Czechach obejrzany przez ponad pó³ miliona widzów.

Juraj Jakubisko urodzi³ siê w ma³ej wschodnios³owackiej wiosce Kojšov. Ukoñczy³ œredni¹ artystyczno-techniczn¹ szko³ê w Bratys³awie w klasie fotografii artystycznej, a w roku 1966 wydzia³ re¿yserii filmowej na FAMU w Pradze, gdzie obecnie wyk³ada. Po rozpadzie Czechos³owacji w 1993 roku wyjecha³ do Pragi, gdzie obecnie przebywa stale. Ostatnio pracuje nad nowym filmem pt. Tretie pohlavie (Trzecia p³eæ).