Djura Jakšiæ (yu)
dodany: 02.09.2005 | przygotowa³a: Monika Ledzion
Djura Jakšiæ (1833 – 1878) malarz z zawodu, autor licznych nowel i dramatów, ale przede wszystkim jeden z najwybitniejszych liryków. Urodzi³ siê w Srpskiej Crnji w Banacie. Po ukoñczeniu czterech klas gimnazjalnych rozpocz¹³ naukê malarstwa. W roku 1848 ojciec jego, wiejski duchowny, zosta³ przez w³adze wêgierskie skazany na œmieræ. Sam Jakšiæ równie¿ bra³ udzia³ w walce Serbów przeciwko Wêgrom. Po upadku rewolucji usi³owa³ kilkakrotnie ukoñczyæ nauki we Wiedniu i Monachium, jednak bez skutku. Chwyta³ siê w Serbii ró¿nych zawodów. By³ nauczycielem w szkole podstawowej, nauczycielem rysunku w gimnazjach, a czêsto bywa³ bez pracy. Dopiero pod koniec ¿ycia ciê¿ko chory przeniós³ siê do Belgradu, gdzie wkrótce zmar³.
Jakšiæ wszed³ do ¿ycia publicznego wraz z pokoleniem Zjednoczonej M³odzie¿y, które w sposób romantyczny prze¿ywa³o sprawy wolnoœci, praw narodowych i wyzwolenia wszystkich Serbów. W imiê idea³ów wolnoœciowych walczy³ ca³e ¿ycie z reakcj¹ w swej ojczyŸnie, stale nara¿aj¹c siê serbskim sferom rz¹dz¹cym i cierpi¹c przeœladowania. Przez ca³e ¿ycie Jakšiæ ¿y³ w niedostatku, a w³aœciwie – prócz ostatnich kilku lat – w skrajnej nêdzy. Ustawiczne szykany wytworzy³y w nim kompleks œciganego zwierzêcia, które w ka¿dej chwili oczekuje kuli. Pracê literack¹ zaczyna³ jako romantyk, stopniowo jednak coraz bardziej zbli¿a³ siê do pokolenia realistów z lat 70-tych. W jego póŸniejszych utworach coraz czêœciej pojawiaj¹ siê motywy ilustruj¹ce niesprawiedliwoœæ spo³eczn¹.
Dzie³a malarskie Jakšicia stawiaj¹ go w szeregu wybitnych malarzy serbskich XIX wieku. W swoich dramatach Seoba Srbalja, Jelisaveta, kneginja crnogorska, Stanoje Glavaš autor wraca do przesz³oœci narodu serbskiego. Temat nowel czerpa³ pocz¹tkowo z serbskiego œredniowiecza. Dramaty i niektóre z jego nowel wykazuj¹ typowe wady romantyzmu: rozlewnoœæ, sentymentalizm, niezwyk³oœæ postaci bohaterów, podnios³y ton. Ale jednoczeœnie s¹ w nich silne akcenty liryczne, doskona³e opisy krajobrazu, dramatyzm akcji. Najbardziej istotn¹ cech¹ jego twórczoœci s¹ ostro zarysowane konflikty miêdzyludzkie. Te w³aœnie momenty stanowi¹ o wartoœci dramatów i niektórych jego nowel, mimo ¿e nie wszystkie ich czêœci s¹ jednakowo doskona³e. Z ca³ej twórczoœci najbardziej wartoœciowe s¹ liryki, np. Na Liparu, Put u Gornjak, Mila, robi¹ce wra¿enie wycinków z ¿ycia.
Bibliografia:
A. Barac, Literatura narodów Jugos³awii, Wroc³aw 1969.
|