Powrót do

-> strona g³ówna

Miodrag Bulatoviæ (cg)

dodany: 02.09.2005 | przygotowa³a: Monika Ledzion


Miodrag Bulatoviæ urodzi³ siê w 1930 r. w czarnogórskiej wsi Okladi ko³o Bijelo Plja. Ukoñczy³ studia filozoficzne na Uniwersytecie w Belgradzie. Twórczoœæ prozatorska stanowi jedno z najbardziej dyskusyjnych zjawisk we wspó³czesnej literaturze serbskiej. Podstawowe cechy charakterystyczne jego twórczoœci to ¿ywio³owy temperament narratorski i bujna wyobraŸnia. Chorobliwie wykrzywiona wizja rzeczywistoœci, zlekcewa¿enie wszystkich zwyczajowych zakazów tematycznych, groteskowy i karykaturalny sposób traktowania bohaterów, ich dobór spoœród ludzi psychicznie lub fizycznie upoœledzonych, to wszystko - nagromadzone w stopniu dotychczas w literaturze serbskiej nie spotykanym – wywo³a³o polemikê w prasie literackiej. Zdaniem krytyki jugos³owiañskiej talent Bulatovicia objawi³ siê w formie nie rozbudowanej powieœci lecz przede wszystkim w formie opowiadania. Od opowiadañ zacz¹³ i wyda³ ich 2 tomy Bjavoli dolaze (1956) oraz Vuk i zvono (1958). Moiodrag Bulatoviæ antybohaterskim, groteskowym ujêciem tematu wojennego narazi³ siê na nagonkê krytyczn¹ i pozaliterack¹, w której rezultacie wyjecha³ na zachód. Podczas tego kilkuletniego pobytu powsta³ zarys trylogii gastarbeitersko-terrorystycznej. Pierwsz¹ czêœæ stanowi odyseja emigrancka pt. Ludzie o czterech palcach wyró¿niona nagrod¹ belgradzkiego czasopisma NIN (wydanie oryginalne – 1975 r., wydanie polskie – 1983 r.). Poruszony zarzutami pewnych krytyków jugos³owiañskich, którzy zaatakowali tê ksi¹¿kê ze wzglêdów pozaliterackich, opublikowa³ czêœæ materia³u Ÿród³owego do Ludzi o czterech palcach w tomie reporta¿y literackich zatytu³owanym Pi¹ty palec (wydanie oryginalne 1977 r.). Trylogiê o terroryzmie zamyka powieœæ Gullo Gullo (1982).

Jego proza jest metaforyczna, pe³na symboliki poetyckiej. WyobraŸnia pisarza odwo³uje siê do koloru i obrazu. Jaskrawoœæ barw, hiperbolizacja scen i deformacja rzeczywistoœci, wprowadzanie motywów i symboliki zwierzêcej i roœlinnej sprawia wra¿enie powi¹zañ pokrewieñstwa z malarstwem prymitywnym. Zarzucano mu amoralnoœæ i brak walorów intelektualnych, dlatego próbuje podporz¹dkowaæ swe pisarstwo jakiejœ szerszej koncepcji myœlowej i zabarwiæ je pierwiastkami humanizmu.

Bibliografia:
Ma³y s³ownik pisarzy zachodnios³owiañskich i po³udniowos³owiañskich, Warszawa 1973.
J. Kornhauser, Literatury zachodnio- i po³udniowos³owiañskie XX wieku w ujêciu porównawczym, Kraków 1994.