Powrót do

-> strona g³ówna

Bu³garskie wiosenne (dziewczêce) obyczaje: lazaruvane, kumièene, buenec

dodany: 07.04.2007 | autor: Katarzyna Kulik


Uroczystoœæ zwana lazaruvane podobna jest do zimowego kolêdowania, a udzia³ w niej bior¹ dorastaj¹ce dziewczyny, którym ¿yczy siê rych³ego zam¹¿pójœcia. Obrzêd ten zwi¹zany jest z okreœlonymi strojami, pieœniami, tañcami i czynnoœciami, które wzajemnie siê dope³niaj¹. Lazaruvane, kumièene i buenec przedstawiaj¹ nastêpuj¹ce po sobie etapy panieñskich obrzêdów, odbywaj¹ce siê w okresie od ostatniego wieczoru pierwszego tygodnia Wielkiego Postu (Sirni zagovezni) do Wielkanocy. Takie umiejscowienie w czasie nie jest przypadkowe – wi¹¿e siê ono z przekonaniem o przechodzeniu cz³owieka w ró¿ne etapy ¿ycia i analogicznym zjawisku w przyrodzie.

Jednym z najwa¿niejszych wymogów, jakie musz¹ spe³niæ uczestniczki tego obrzêdu, jest dojrza³oœæ p³ciowa. Przyjmuje siê, ¿e s¹ to dziewczyny w wieku 15-17 lat, chocia¿ m³odsze, które ³adnie œpiewaj¹, mog¹ zostaæ wybrane np. do pierwszej szóstki panien, które chodz¹ w ³azarskie niedziele na cmentarz.

Jest to uroczystoœæ obowi¹zkowa dla ka¿dej panny. Dziewczyna, która nie bra³a udzia³u w lazaruvane, nie mo¿e zachowywaæ siê jak panna na wydaniu, nie ma prawa nosiæ bukieciku we w³osach (kitka) i wianka na g³owie, nie zaplata siê jej warkoczy, nie wplata charakterystycznych wst¹¿ek i monet (kosatnik), nie ubiera siê w haftowane koszule, nie nosi chusty w pasie, pierœcionków, ³añcuszków, nie uczestniczy w horo i wieczernicach, nie mo¿e huœtaæ siê na zawieszanych z okazji dnia œw. Jerzego huœtawkach. Obrzêdy te s¹ momentem prze³omowym, w którym dziewczyna staje siê pann¹ – od tego momentu mo¿na ubiegaæ siê o jej rêkê.

Oczywiœcie przejœcie z jednej grupy wiekowej do drugiej, a co za tym idzie uzyskanie pe³nego prawa do cz³onkostwa w kolektywie, zwi¹zane by³o z ide¹ symbolicznego umierania i odradzania siê w nowym ¿yciu. Z tym zwi¹zany jest jeszcze jeden zwyczaj – lazarki udaj¹ siê na cmentarz i rozdaj¹ œwi¹teczny chleb i czerwone jajka, w niektórych regionach kraju ubieraj¹ równie¿ ¿a³obne stroje.

W lazaruvane dziewczyna mo¿e wzi¹æ udzia³ tylko raz – traci prawo równie¿ do uczestniczenia w puszczaniu wianków. Przypadki wielokrotnego uczestniczenia w tej uroczystoœci s¹ zjawiskiem póŸniejszym. Czasem ograniczenie to dotyczy³o panien, którym nie uda³o siê wyjœæ za m¹¿ w rok po lazaruvane.

Przygotowania do tego zwyczaju zaczynaj¹ siê kilka tygodni przed samym œwiêtem. Dziewczyny spotykaj¹ siê w grupach w okreœlonych domach i ucz¹ charakterystycznych pieœni i tañców. Przewodniczy im panna, która ju¿ bra³a udzia³ w lazaruvane, œwie¿o upieczona mê¿atka, a czasami dojrza³a kobieta. Panna, która prowadzi lazaruvane nie mo¿e byæ sierot¹. Wybiera siê j¹ spoœród najstarszych panien na wydaniu. Pe³ni ona funkcjê mediatora pomiêdzy pannami, kawalerami i ich rodzicami, np. rodzice mog¹ j¹ poprosiæ o bukiecik dziewczyny, która im siê spodoba³a, co jest równoznaczne z tym, ¿e widz¹ w niej przysz³¹ synow¹. Przygotowuj¹c siê do œwiêta, szeœæ œpiewaczek powinno nocowaæ 5 nocy razem ucz¹c siê pieœni. Zwi¹zane jest to równie¿ z symbolik¹ magiczn¹ tego zwyczaju – s¹ one rytualn¹ grup¹, która poprzez swoje œpiewy wkracza w strefê sakraln¹ i ³¹czy siê ze swoimi przodkami, zapewniaj¹c ca³ej wsi urodzaj, zdrowie i szczêœcie. W niektórych miejscach Bu³garii w grupie lazarek wyznacza siê jedn¹ dziewczynê, która niesie laskê lub siekierê. W innych przypadkach mo¿e ich byæ wiêcej. Podczas obrzêdowego tañca (lazarsko horo, lazareto, lazarskata) tañcz¹ one w œrodku krêgu, a pozosta³e w kole wokó³ nich.

Ka¿da uczestniczka ubiera siê w niewieœci strój m³odej dziewczyny, która w ci¹gu ostatniego roku wysz³a za m¹¿. W ¿adnym wypadku dziewczyny nie pozostaj¹ w swoich ubraniach podczas uroczystoœci. Musi siê ono sk³adaæ z kilku wa¿nych elementów – haftowanej koszuli, haftowanego kaftana, bukietu kwiatów we w³osach ozdobionego bia³ymi pieni¹¿kami. Równie¿ z³ote i srebrne pieni¹¿ki s¹ koniecznym elementem dekoracji. Ubiór stanowi symbol wzajemnego powi¹zania œmierci z ¿yciem, dlatego czasem lazarki maj¹ na g³owach czarne chusty lub ubrane s¹ w strój ¿a³obny. Podczas ubierania siê do obrzêdu buenec, jak i na jego zakoñczenie, tañczy siê okreœlony taniec.

Zaczynaj¹c od drugiej niedzieli Wielkiego Postu, panny œpiewaczki odwiedzajê cmentarz. W noc z soboty na niedzielê, œpi¹ one u jednej z nich, gdy zapieje pierwszy kogut udaj¹ siê na cmentarz – przywódczyni i gospodyni grupy bierze dêbowe polano i z jego pomoc¹ rozpala ogieñ na polanie przed cerkwi¹ lub cmentarzem. W drodze na cmentarz dziewczêta milcz¹. Gdy docieraj¹ na cmentarz, rozpalaj¹ ognisko na pobliskiej polanie, wchodz¹ do cerkwi i zapalaj¹ œwiecê przed ikon¹ œw. Bogurodzicy, póŸniej œpiewaj¹ pieœñ Zaspala sveta Nedelia ustawione w dwóch rzêdach. Nastêpnie wychodz¹ na zewn¹trz i œpiewaj¹c Grabena sveta Nedelia, tañcz¹ horo wokó³ ogniska. Taniec ten nosi nazwê krivo horo i pe³ni funkcjê apotropeiczn¹ dla ca³ej wsi; tañczony jest 3 razy. Zwyczaj chodzenia na cmentarz w niedzielê o œwicie powtarza siê 3 lub 5 razy.

Niedziela Palmowa zwana Vrъbnica rozpoczyna siê tak samo – zbieraj¹ siê w okreœlonym miejscu we wsi lub w okreœlonym domu, gdzie jest starsza kobieta i razem stamt¹d udaj¹ siê na lazaruvane. Najpierw id¹ na cmentarz, pal¹ œwiece, œpiewaj¹ i tañcz¹. PóŸniej wracaj¹ do domów, ¿eby siê ubraæ. Ka¿da panna ubiera siê sama. Nastêpnie razem z pozosta³ymi kobietami, które maj¹ uczestniczyæ w uroczystoœci, lazarki udaj¹ siê ponownie na cmentarz, gdzie na pobliskiej polanie tañcz¹ i œpiewaj¹. Gdy zatañcz¹ trzecie horo, zaczyna siê zwyczaj przyœpiewywania m³odym mê¿atkom, które obowi¹zkowo przybywaj¹ na uroczystoœæ. Tê mê¿atkê, o której mowa w pieœni, przewodniczka lazarek ca³uje w rêkê i dekoruje bodziszkiem jej prawe ucho. W zamian otrzymuje pieni¹dze. M³ode mê¿atki w ten sposób zostaj¹ oficjalnie przyjête do grupy kobiet. Po przyœpiewywaniu m³odym kobietom, pora na zabawianie malutkich dzieci – g³ówna lazarka bierze dziecko na rêce, przykrywa mu g³owê czerwon¹ chust¹ i tañczy horo z pozosta³ymi dziewczêtami, a nastêpnie œpiewa siê specjalne pieœni dla ch³opców i dziewczynek.

Po zabawianiu dzieci nastêpuje obrzêd rozdawania lazarkom podp³omyków i tartej fasoli – jedzenie rozdawane równie¿ w czasie wypominków. Chleb symbolizuje nowe ¿ycie, natomiast roœliny str¹czkowe niegdyœ by³y symbolem œmierci i nie jada³o siê ich, a jedynie by³y przedmiotem kultu. Na terenie ca³ej Bu³garii lazarkom daje siê surowe jajka, by, jako mediator pomiêdzy dwoma œwiatami, przynios³y wsi obfitoœæ. Obdarowane dziewczyny udaj¹ siê na groby zmar³ych panien i kawalerów i tam œpiewaj¹ pieœni, a matki zmar³ych obdarowuj¹ je chlebem i tart¹ fasol¹.

Nastêpnie lazarki id¹ nad wodê, gdzie wybieraj¹ sobie matkê chrzestn¹ (kalimana), której œpiewaj¹ pieœñ z proœb¹ o szybkie zam¹¿pójœcie. Czasem tak¹ matk¹ chrzestn¹ jest przywódczyni grupy. Nastêpuje obrzêd zwany kumièene: do wody wrzuca siê wierzbowe wianki lub kawa³ki specjalnego chleba (kukla), który ka¿da panna przygotowuje specjalnie na ten moment. Ca³y obrzêd przypomina sk³adanie ofiary, a kuklê topi siê 3 razy. Wierzba, z której robi siê wianki, u dawnych S³owian by³a zwi¹zana z Perunem, symbolizowa³a bogactwo i urodzaj. Powrót znad rzeki odbywa siê przy pieœniach i tañcu, któremu przewodzi kumica. W jej domu na tê okolicznoœæ przygotowuje siê odœwiêtny stó³, a matka kumy przygotowuje dziewczynom poparê – wodziankê ze specjalnego chleba. W niedzielê wielkanocn¹ lazarki udaj¹ siê do kumicy, aby siê wymieniæ czerwonymi jajkami i kukl¹.

W niektórych rejonach Bu³garii ostatni taniec na placu prowadzony jest przez boenicê, a uczestnicz¹ w nim wszystkie panny i kawalerzy, po czym horo siê zamyka, tzn. uczestnicy ³¹cz¹ siê w kr¹g. W pó³nocno-wschodniej Bu³garii lazarsko horo tañczone podczas powrotu znad rzeki, prowadzi kum, wybraniec boenicy. Kum prowadzi ca³y pochód do swego domu, gdzie jego matka obdarza boenicê chust¹. W po³udniowo-wschodniej Bu³garii, gdy lazarki zaœpiewaj¹ na grobach zmar³ych m³odych, udaj¹ siê na plac przed cerkwi¹ i tam panny œpiewaj¹ pieœni kawalerom, tam te¿ ch³opcy mog¹ zabraæ bukiecik ukochanej dziewczyny. W niektórych wsiach lazarki chodz¹ od domu do domu. Wówczas ch³opak lub jego matka mo¿e bezpoœrednio wzi¹æ bukiecik od dziewczyny, która im siê podoba w zamian obdarowuj¹c j¹ jajkiem.

Obrzêdy zwi¹zane z lazaruvane, pomimo tego, ¿e siê odnosz¹ do dnia wskrzeszenia œw. £azarza, zwi¹zane s¹ ze starszymi, niechrzeœcijañskimi zwyczajami. Wyra¿aj¹ one wzajemne miêdzypokoleniowe relacje oraz wstêpowanie w weselno-rodzinne zwi¹zki.

W miarê up³ywu czasu, razem ze zmieniaj¹cymi siê relacjami rodzinnymi, zwyczaj ten wype³ni³ siê nowymi elementami, np. pojawiaj¹ce siê postaci mêskie – zet, mladoženek, kum – wczeœniej by³y grane przez przebrane panny, poniewa¿ mê¿czyzn do tych obrzêdów nie dopuszczano.

Na podstawie:
Татяна Колева: „За произхода на пролетните момински обичаи.” [w:] „Проблеми на българския фолклор”. Издателство на Българската Академия на Науките, София 1972
Василка Кузманова: „Лазаруването в Санданско и общобългарското лазаруване.” [w:] „Единство на българската фолклорна традиця.” Издателство на Българската Академия на Науките, София 1989