Najlepsze z Serbii
dodany: 08.01.2006 | autor: £ukasz Wieczorek
Koniec roku to zazwyczaj czas podsumowañ, przemyœleñ i przegl¹dów tego, co dzia³o siê przez minione dwanaœcie miesiêcy. To tak¿e czas nagradzania tych, którzy na to zas³u¿yli. Dwudziestego czwartego grudnia, w sobotê, przyznano nagrody w tegorocznej edycji konkursu Najbolje iz Srbije, odpowiednika polskiego konkursu Teraz Polska.
Najbolje iz Srbije, czyli najlepsze z Serbii to program, który jest kontynuacj¹ akcji Ministerstwa Handlu Turystyki i Us³ug Serbii (MTTiUS) prowadzonej pod nazw¹ Kupujmo domaæe (Kupujmy krajowe produkty) od roku 2004. Organizatorami Konkursu s¹ MTTiUS, dziennik Pregled i agencja marketingowa Meken Erikson, a przewodnicz¹cym kapitu³y przyznaj¹cej ten najbardziej presti¿owy tytu³ by³ w tym roku Minister Handlu Turystyki i Us³ug Bojan Dimitrijeviæ. Wed³ug s³ów Ministra wœród nagrodzonych znalaz³y siê produkty i us³ugi z Serbii, których nie powstydziliby siê Serbowie i zagranic¹. Prowadzenie takiej akcji przez Ministerstwo ma na celu ukazanie, jak dziêki pracy nad jakoœci¹ marki, jej popularnoœci¹ i jakoœci¹ produktów mo¿na stworzyæ skuteczn¹ konkurencjê dla zachodnich koncernów obejmuj¹cych coraz wiêkszy udzia³ w serbskim rynku.
Na oceny przyznawane przez kapitu³ê z³o¿on¹ z dwunastu cz³onków wp³ywa³y dwa czynniki: g³osy konsumentów oraz wyniki handlowe i finansowe osi¹gane przez nagrodzone koncerny. Przy czym waga tych sk³adowych kszta³towa³a siê stosunkiem 1:3.
I tak nagrodê Najbolje iz Srbije 2005 w kategorii marka korporacyjna otrzyma³a firma Tigar z Pirotu, a w kategorii marka produktu, olej Vital z Vrbasu. Z kolei najlepsz¹ korporacj¹ w sektorze us³ug okaza³ siê Telekom Srbija. Oprócz tego, przyznano tak¿e specjalne nagrody konsumentów. Za najlepsz¹ firmê uznali oni Knjaza Miloša zajmuj¹cego siê wytwórstwem napojów oraz koncern Bambi produkuj¹cy zdrow¹ ¿ywnoœæ. Ich flagowy wyrób, ciasteczka Plazma keks, zosta³y te¿ uznane najlepszym produktem 2005 roku.
Kolejne miejsca w wyœcigu po palmê pierwszeñstwa zajêli: w kategorii marka korporacyjna – Nektar i Simpo, a w kategorii marka produktu Voda Voda i naczynia Metalac.
Oprócz kategorii stworzonych dla potentatów serbskiego rynku, przyznano tak¿e nagrody w takich bran¿ach jak: turystyka, ubezpieczenia i finanse, handel, sektor ma³ych i œrednich przedsiêbiorstw.
Z kolei za oryginalnoœæ i nowatorstwo zosta³o nagrodzone Poreèje Vuèje za viljamovkê, czyli rakijê z kawa³kami owoców.
Jak widaæ serbska gospodarka posiada kilka silnych i dobrych marek, które stoj¹ na wysokim poziomie i staj¹ siê coraz bardziej popularne w swoim kraju. A kto wie, byæ mo¿e kiedyœ spotkamy je w Polsce...
|