Powrót do

-> strona g³ówna

Leb i Sol (mk)

dodany: 05.04.2004 | przygotowa³: Maciej Michta


Pocz¹tki grupy Leb i Sol siêgaj¹ roku 1976, kiedy to Vlatko Stefanovski, dziewiêtnastoletni gitarzysta rodem z miasta Prilep, postanowi³ za³o¿yæ swój zespó³. Jego szeregi uzupe³nili: Garabet Tavitijan-Garo (instrumenty perkusyjne), Kokan Dimushevski (instrumenty klawiszowe) oraz Bodan Arsovski (gitara basowa). Przygotowania do wydania pierwszego albumu trwa³y prawie dwa lata, jednak w tym czasie muzycy nabrali takiego twórczego rozpêdu, i¿ w tym samym roku (1978) ukaza³a siê równie¿ druga d³ugograj¹ca p³yta zespo³u. Choæ wspomniane albumy, nazwane odpowiednio 1 i 2, by³y osobnymi wydawnictwami, jest przynajmniej kilka powodów, dla których mo¿na (i tak te¿ siê dzieje) je traktowaæ jako jedn¹ p³ytê. Potwierdzeniem mych s³ów niech bêdzie fakt, i¿ kompaktowa reedycja jedynki i dwójki umieszczona zosta³a na jednym wspólnym kr¹¿ku. Sta³o siê tak g³ównie dlatego, i¿ stylistycznie i tematycznie obie p³yty s¹ bardzo podobne, co jednak absolutnie nie oznacza, i¿ materia³ na drugim albumie jest wtórny. Có¿ wiêc takiego mia³a do zaoferowania swoim s³uchaczom grupa Leb i Sol pod koniec lat 70.? Z jednej strony, macedoñski kwartet opiera³ siê na, obecnym ju¿ od kilku lat w muzyce, nurcie jazz-rocka, z drugiej strony, fani rocka progresywnego otrzymali zupe³nie nowe danie, powsta³e ze sk³adników muzyki fusion, jednak wzbogacone o elementy ba³kañskie. Gitarowe solówki pe³ne macedoñskiego folkloru oraz po³amany, synkopowany ba³kañski rytm z pewnoœci¹ by³y nowoœci¹ w muzyce rockowej, nic wiêc dziwnego, ¿e zespó³ szybko zyska³ wielu zwolenników na ca³ym œwiecie. W roku 1979 ukaza³ siê trzeci album grupy, który zatytu³owany zosta³ Rucni Rad i którego kontynuacj¹ by³a p³yta Beskonacno, wydana dwa lata póŸniej. Równie¿ w tym wypadku, kompaktowa reedycja obu albumów, zosta³a umieszczona na jednej p³ycie. To jednak jedyne podobieñstwo do dwóch pierwszych albumów, bowiem muzyka zawarta na trójce i czwórce ró¿ni siê ju¿ znacznie od tej z jedynki i dwójki. Tym razem s³ychaæ trochê wiêcej jazzu, pozbawionego poniek¹d energicznej rockowej ekspresji. Nie oznacza to wcale, i¿ zespó³ przerzuci³ siê na ballady, bowiem wiêkszoœæ kompozycji dalej utrzymana jest w szybkim tempie, jednak tematy muzyczne s¹ jakby bardziej melodyjne, rytm bardziej siê ko³ysze, a klawiszowo-gitarowe solówki zostaj¹ uzupe³nione instrumentami dêtymi. Mimo to, Leb i Sol to zespó³ wci¹¿ serwuj¹cy kawa³ wyrafinowanej rytmicznie muzyki. Wspomniane cztery pierwsze p³yty zespo³u s¹ zdecydowanie najlepszymi albumami, jakie przez dwie dekady swej dzia³alnoœci zespó³ pope³ni³. W czo³ówce znajduje siê te¿ na pewno podwójny koncertowy album Akusticna trauma, wydany w 1982. Kolejne p³yty s¹ ju¿ zdecydowanie s³absze, choæ wci¹¿ odnaleŸæ na nich mo¿na sporo przyjemnych dla ucha dŸwiêków. Sam zespó³ równie¿ nie ukrywa³ tego, i¿ ich szczytowym osi¹gniêciem by³y cztery pierwsze albumy, w efekcie powsta³a p³yta Devetka, bêd¹ca kompilacj¹ zawieraj¹c¹ utwory powsta³e w latach 1978-1981. S³awa formacji Leb i Sol by³a na pocz¹tku lat 80. na tyle du¿a, i¿ zespó³ przez wiele kolejnych lat z powodzeniem móg³ koncertowaæ na ca³ym œwiecie. Dokumentacj¹ jednego z takich koncertów jest p³yta wydana na pocz¹tku lat 90. Live in New York, na której znalaz³o siê, miêdzy innymi, rewelacyjne wykonanie tradycyjnej macedoñskiej pieœni Jovano, Jovanke (utwór ten trafi³ te¿ póŸniej na p³ytê Anthology z 1996). Na koncertowej p³ycie z Nowego Yorku s³owiañskoœæ jest bardzo silnie zaakcentowana i dobrze, bo dziêki temu dociera ona a¿ za ocean. Co ciekawe, prócz wielu ba³kañskich melodii, pojawia siê na p³ycie równie¿ swoista modlitwa Blagoslov. P³yt¹ Live in New York zespó³ praktycznie po¿egna³ swych s³uchaczy, bowiem ¿aden nowy studyjny materia³ od tej pory nie powsta³. Wprawdzie muzycy wci¹¿ wspó³pracowali ze sob¹ w przeró¿nych konfiguracjach, jednak brali udzia³ tylko w solowych projektach. Zarówno Vlatko Stefanovski jak i pozostali cz³onkowie s¹ muzykami na tyle znakomitymi, i¿ odnosz¹ sukcesy do dnia dzisiejszego. Ka¿dy z nich, jest uwa¿any za wybitn¹ indywidualnoœæ w œwiecie muzyki, nie tylko macedoñskiej.

Leb i Sol to dla wielu zespó³-legenda i nic w tym dziwnego, bowiem ma³o który zespó³ z terenów Jugos³awii zyska³ tak du¿¹ s³awê na œwiecie. Muzyka tej macedoñskiej grupy to pozycja obowi¹zkowa, nie tylko dla wszystkich szanuj¹cych siê macedonistów czy mi³oœników muzyki i kultury s³owiañskiej w ogóle. Ka¿dy fan ambitnego rocka powinien siê zapoznaæ przynajmniej z jedn¹ z trzynastu wydanych przez zespó³ p³yt.

Dyskografia:
Leb i sol (PGP RTB 1978.)
Leb i sol2 (PGP RTB 1978.)
Rucni rad (PGP RTB 1979.)
Beskonacno (PGP RTB 1981.)
Sledovanje (PGP RTB 1982.)
Akusticna trauma (PGP RTB 1982. dupli koncertni)
Kalabalak (Jugoton 1983.)
Tangenta (Jugoton 1984.)
Zvucni zid (Jugoton 1986.)
Kao kakao (Jugoton 1987.)
Putujemo (Jugoton 1989.)
Zodiac (Third Ear Music 1990.)
Live in New York (Third Ear Music 1991.)
Anthology (Third Ear Music 1995. dupli CD)


www.vlatkostefanovski.com.mk - oficjalna strona gitarzysty Leb i Sol
audio.macedonia.org/ra/lebisol - fragmenty wiêkszoœci albumów Leb i Sol