Dún an Doras (cz)
dodany: 28.11.2004 | przygotowa³a: Kinga Jabczyk
W roku 1997 multiinstrumentalista René Starhona za³o¿y³ zespó³ Dún an Doras. Pierwotny sk³ad grupy tworzyli: gitarzysta Simon Delaney, graj¹cy na dudach irlandzkich, Scott Mavroudis i bodhránista Tom English (Irlandczycy), skrzypaczka Nilla Axelsso (pochodz¹ca ze Szwecji) oraz wokalistka Katia García, która jako jedyna pozosta³a w Dún an Doras do dnia dzisiejszego. Dziêki swej niezmiernej energii i zrêcznoœci instrumentalnej, po³¹czonej z dziarskim, ¿ywio³owym wykonywaniem koncertów, zespó³ zyska³ przychylnoœæ fanów muzyki irlandzkiej. Na pocz¹tku Dún an Doras gra³ przede wszystkim irlandzkie utwory instrumentalne w stylu tradycyjnym, choæ by³ otwarty na nowe, oryginalne wp³ywy. P³yta Bossa Nudski zawiera zarówno wyœmienite kompozycje skrzypaczki Nilli Axelsson, jak i taniec macedoñski Skudrinka, a brzmi¹ tam równie¿ i niecodzienne instrumenty jak na przyk³ad didgeridoo, na którym gra³ kolejny Irlandczyk wspó³pracuj¹cy z zespo³em - Jonny Tennant.
Jednak po trzech latach cz³onkowie zespo³u przestali ze sob¹ wspó³pracowaæ. W miêdzyczasie René i Katia w latach 1999-2000 zaprosili do zespo³u nowych muzyków, kolejno: skrzypka Daniela Malczyka, gitarzystê Petra Košumberskiego oraz flecistê, Radvana Markusa. W nowym sk³adzie centraln¹ pozycjê w repertuarze grupy zajê³y w³asne kompozycje w ciekawych aran¿acjach. Irlandzkie piosenki ludowe, œpiewane przez Katiê García, zachowa³y sw¹ niepowtarzaln¹ atmosferê, ale ju¿ wzbogacon¹ o intermezza i inne pomys³y nowych muzyków. Grupa nadal wspó³pracowa³a z ró¿nymi perkusistami, miêdzy innymi by³a to graj¹ca na djembe Kristina Kyndlová czy Jonny Tennant. W roku 2002 sta³ym cz³onkiem zespo³u zosta³ znakomity perkusista graj¹cy na tabli, darbuce i djembe - Jakub Severin.
Jesieni¹ 2003 Dún an Doras wyda³ ostatni¹, jak na razie, p³ytê - Sweet and Sour. W tym samym czasie odszed³ René Starhon. Od marca 2004 roku z zespo³em gra kontrabasista Filip Klinecký. Prócz Bossa Nudski, a tak¿e Sweet and Sour, Dún an Doras nagra³ p³ytê o nazwie Demo 2002.
Reasumuj¹c, obecny sk³ad zespo³u jest nastêpuj¹cy: Katia García, Petr Košumberský, Radvan Markus, Daniel Malczyk, Jakub Severin, Filip Klinecký.
Zespó³ wzbudza szczególne zainteresowanie s³uchaczy ciekawym, nietypowym brzmieniem instrumentów, takich jak dudy irlandzkie, bouzouki, bodhrany (wym. bo³-ran). Z wielkim entuzjazmem spotykaj¹ siê równie¿ kompozycje wzorowane na muzyce irlandzkiej.
www.dunandoras.cz - oficjalna strona
S³owniczek instrumentów:
bodhrany - s¹ to jednostronne bêbny o œrednicy oko³o 45 centymetrów, z membran¹ zrobion¹ z koŸlej skóry, wyprawionej tradycyjnymi metodami; nazwa bêbna pochodzi od irlandzkiego s³owa Bodhar, które oznacza osobê g³uch¹ b¹dŸ nawiedzaj¹c¹; uderzaj¹c pa³eczk¹ na ró¿ne sposoby, z rêk¹ jednoczeœnie dociskaj¹c¹ i poruszaj¹c¹ siê w górê i w dó³ po wewnêtrznej stronie membrany mo¿na uzyskaæ niesamowit¹ intensywnoœæ i barwê dŸwiêku.
tabla - to instrument z³o¿ony z dwóch bêbnów - Tabli i Daggi, zwanych te¿ ze wzglêdu na rêce, którymi siê na nich gra: dayan (prawa) i bayan (lewa); najczêœciej spotykana nazwa to jednak kombinacja dwóch powy¿szych, czyli Tabla-Bayan, albo w skrócie po prostu Tabla (tah-blah).
bouzouki - posiada progi, cztery podwójne struny, na których gra siê piórkiem; lewa rêka pracuje podobnie jak na gitarze; natomiast istotn¹ cech¹ tego instrumentu jest jego bogata ornamentyka.
darbuka - bêben kielichowy (goblet drum), którego kszta³t ma u³atwiæ odpowiednie trzymanie bêbna; graæ najlepiej w pozycji siedz¹cej, na lewym biodrze oraz udzie oprzeæ wklês³oœæ darbuki, a membranê kierowaæ delikatnie ku do³owi.
djembe (wym. d¿embe) - to pochodz¹cy z Zachodniej Afryki (Gwinea, Mali, Burkina Faso) bêben monolitowy o kszta³cie kielicha; jego korpus wykonany jest z wydr¹¿onego pnia drzewa, na jego górn¹ krawêdŸ naci¹gniêta jest skóra zwierzêca (tradycyjnie kozy lub gazeli); w Afryce Zachodniej grê na djembe doprowadzono do rangi prawdziwej sztuki perkusyjnej.
dudy irlandzkie - to ludowy instrument z grupy aerofonów stroikowych; ogólnie dudy sk³adaj¹ siê z: skórzanego worka - zbiornika powietrza, jednej lub kilku piszcza³ek stroikowych - melodycznych, jednej lub kilku piszcza³ek stroikowych - burdunowych, mieszka lub drewnianej rurki s³u¿¹cej do nape³niania worka powietrzem; graj¹cy wprowadza powietrze do zbiornika (za pomoc¹ mieszka lub ustami przez rurkê), naciskaj¹c worek ³okciem wytwarza ciœnienie potrzebne do wydobycia dŸwiêku z piszcza³ek, palcami obu r¹k muzyk zatyka otwory piszcza³ki melodycznej wydobywaj¹c z niej melodiê.
didgeridoo - to wydr¹¿ona przez termity (o termity w Australi nie trudno) ga³¹Ÿ lub pieñ Eukaliptusa; zaliczany najczêœciej do instrumentów dêtych, najbli¿szy jest jednak gitarowym efektom, gdy¿ ka¿dy gotowy dŸwiêk ma zupe³nie odmienny wzór wydobywany przez cz³owieka za pomoc¹ strun g³osowych i krtani.
|