Powrót do

-> strona g³ówna

Chalga (bg)

dodany: 12.01.2007 | przygotowa³: Kamil Malik


Czym jest chalga? Najogólniej mówi¹c jest to rodzaj muzyki, która do prostych melodii inspirowanych folklorem (g³ównie tureckim) dobiera jeszcze prostsze teksty, g³ównie o mi³oœci (niekoniecznie platonicznej). Definicja ta jest jednak dla chalgi o tyle krzywdz¹ca, ¿e nie wyczerpuje ca³ego zasobu znaczeñ kryj¹cych siê w tym s³owie. S³owo chalga wywodzi siê z jêzyka ludowego i oznacza muzykê, granie na instrumencie muzycznym. Obecnie oznacza du¿o wiêcej, okreœla ca³y typ kultury, ubogiej intelektualnie, oferuj¹cej garœæ tanich podniet, a w rzeczywistoœci bêd¹cej zwyk³ym oszustwem maj¹cym przynosiæ zysk. Chalga okaza³a siê bardziej d³ugowieczna ni¿ disco-polo (w du¿ej mierze w³aœnie z powodu ogromnych pok³adów pieniêdzy w ni¹ inwestowanych) i pod ró¿nymi nazwami funkcjonuje na ca³ych Ba³kanach. Pojawi³a siê wraz z upadkiem systemu komunistycznego i id¹c¹ za tym likwidacj¹ cenzury. Bo chalga kondensuje w sobie wszystko to, o czym przez nieomal pó³ wieku œpiewaæ nie mo¿na by³o. Mówi wprost o tym, o czym mówi³o siê d³ugo w sposób zawoalowany, œpiewaj¹c o ptakach, drzewach i morzu. I maj¹c nadziejê, ¿e ludzie bêd¹ na tyle inteligentni, ¿eby zrozumieæ sens. Osoby pisz¹ce dla piosenkarzy chalgi maj¹ najprawdopodobniej p³acone od sztuki, tak ¿e na takich szczegó³ach nie zwykli siê skupiaæ i wal¹ prosto z mostu. Chalga to iloœæ, a nie jakoœæ. Teksty s¹ tak proste i g³upie, ¿e krytycy tego nurtu podejrzewaj¹ o autorstwo samych wykonawców. Mo¿na wyodrêbniæ parê ulubionych tematów piosenek chalga, jeden lepszy od drugiego:

1. Mi³oœæ. ¯eby nie by³o za piêknie, to przewa¿nie mi³oœæ nieszczêœliwa, odrzucona lub porzucona po pewnym czasie. Przyk³ady: Ty nie masz serca, nie wiesz co to mi³oœæ // Odchodzisz z inn¹, nie wiesz co to ból; ,Nie wiesz jak d³ugo p³aka³am, na ciebie czeka³am, // Nie wiesz jak d³ugo czeka³am a¿ minie ból. Wzruszaj¹ce, nieprawda¿?

2. Pieni¹dze, najlepiej du¿e w obcej walucie. Przyk³ady: Najbardziej kocham, mi³y // zapach pieniêdzy! // Nie, nie kupuj kwatów! // wolê banknoty; Je¿eli chcesz ¿ebym by³a z tob¹, // poka¿ mi najpierw, // Twój bardzo du¿y i gruby portfel.

3. Sex. Rzadko wyra¿any wprost, zwykle sugerowany tylko za pomoc¹ banalnych i oklepanych zwrotów. Przyk³ady: Ograniczê siê tylko do tytu³ów: Chcê go œciskaæ, Ca³uj moje usta…moj¹ skórê… wszystko czy Noc jest gor¹ca w Budapeszcie.

Je¿eli ju¿ mowa o tytu³ach piosenek i albumów, to zadziwiaj¹ca jest ich prostota i czêste u¿ycie wyrazów pozbawionych sensu, np. Tju, brja, Bark, park, Aj-li-li-li, cha-cha-chalga! czy dara-bara. Ktoœ nawet zada³ sobie trud i przeprowadzi³ analizê frekwencyjn¹ tekstów piosenek, w wyniku której wskazano najczêœciej u¿ywane wyrazy (je¿eli chodzi o rzeczowniki): mê¿czyzna, kobieta, bogini, diabe³, piwo, wino, paczka, ksiê¿yc, gwiazdy, mi³oœæ, odwet i samotnoœæ. Próbuj¹c po³¹czyæ te wyrazy w sensown¹ ca³oœæ, mo¿na wyprowadziæ bardzo interesuj¹c¹ teoriê na temat tego, jak osoby pisz¹ce teksty na u¿ytek chalgi lubi¹ spêdzaæ czas wolny. Bardzo czêsto u¿ywane s¹ równie¿: zawsze, nigdy i za póŸno.

Je¿eli chodzi o sam¹ muzykê, to chalga czerpie melodie z ka¿dego mo¿liwego Ÿród³a. Z pominiêciem praw autorskich, rzecz jasna. Najczêœciej importuje siê melodie z krajów granicz¹cych, albo wykonawcy kradn¹ je miêdzy sob¹ (teksty zreszt¹ te¿). Amerykañski raper 50 cent prze¿y³by nie lada szok, gdyby siê dowiedzia³, ¿e podk³ad z jego piosenki Candy shop zosta³ sobie po¿yczony przez niejakiego Azisa. Ale siê nie dowie, wiêc z pozoru wszystko wydaje siê w porz¹dku. Gatunek pop folk na ca³ych Ba³kanach tworzy sieæ naczyñ po³¹czonych, wykonawcy z poszczególnych krajów podbieraj¹ sobie co ciekawsze kawa³ki, przek³adaj¹ je na swój w³asny jêzyk i z kosmetycznymi zmianami wypuszczaj¹ na lokalny rynek muzyczny. Istne Perpetuum mobile.

Wykonawcy chalgi to w wiêkszoœci kobiety. Niech nikogo nie zwiedzie pozorny m³ody wygl¹d – ich œrednia wieku to ponad 30 lat. Te z nich które s¹ obecnie na fali, to prawdziwe weteranki walk o popularnoœæ. Walk, w których obowi¹zuje prawo d¿ungli. W których wygrywaj¹ tylko te najbardziej cwane, pozbawione skrupu³ów, co wcale nie musi siê przek³adaæ na œwietny g³os, umiejêtnoœci pisania tekstów czy zabójczy wygl¹d. Ka¿da z nich zaczyna³a kiedyœ œpiewaj¹c za grosze w barze na prowincji, wiêc znaj¹ dobrze regu³y rz¹dz¹ce t¹ scen¹, Najwa¿niejsze jest dok³adne œledzenie rywalek i b³yskawiczne przejmowanie od nich pomys³ów, które przynosz¹ im sukces. Jak i bezlitosne wykorzystywanie ich s³aboœci, zw³aszcza, je¿eli któraœ z konkurentek za bardzo wyrasta ponad. W wolnym czasie, pomiêdzy ci¹g³ymi koncertami, przes³uchiwanie p³yt wychodz¹cych w innych krajach w poszukiwaniu potencjalnych pere³ek. Wszystkie zarobione pieni¹dze wydaj¹ na operacje plastyczne, popularne jest powiêkszanie biustów i ust, odsysanie t³uszczu i likwidacja zmarszczek. Zw³aszcza powiêkszanie biustu stawiaj¹ sobie za punkt honoru, im wiêcej tym lepiej. Da³oby siê chyba przeprowadziæ tezê, ¿e wielkoœæ biustu piosenkarki chalga jest wprost proporcjonalna do jej pozycji na rynku muzycznym. Przyk³adowo niejaka Iwana, posiadaczka tytu³u najlepszej piosenkarki pop-folk roku 2006, jest zarazem posiadaczk¹ najwiêkszego biustu. Piosenkarki chalga nie grzesz¹ równie¿ gustem, je¿eli chodzi o ubiór. Wychodz¹ bowiem z za³o¿enia, ¿e du¿y dekolt, krzykliwe kolory i z³ote cekiny to podstawa udanej kreacji. Bywaj¹ oczywiœcie wœród nich pewne wyj¹tki, nie doœæ liczne jednak ¿eby zmieniæ kiczowy obraz ca³oœci. Trudno jest w ogóle mówiæ o piosenkarkach chalga inaczej, ni¿ przez pryzmat pewnej ca³oœci. One wygl¹daj¹ tak samo, œpiewaj¹ tak samo i nawet maj¹ podobne pseudonimy sceniczne – ka¿da z nich pos³ugujê siê tylko imieniem: Iwana, Elena, Giergana, Malina, Maria, Emilia czy inna Galia. Nawet najbardziej zatwardziali zwolennicy chalgi czasami nie s¹ ju¿ w stanie chyba ich rozró¿niæ. Ale wcale tego nie potrzebuj¹, bo parafrazuj¹c s³ynne stwierdzenie in¿yniera Mamonia z filmu Rejs, ludziom podoba siê muzyka, któr¹ ju¿ kiedyœ s³yszeli. A s³uchaj¹c chalgi takie wra¿enie nie opuszcza mnie ani na chwilê.

Aby unikn¹æ pos¹dzenia o dyskryminacjê, wspomnê równie¿ o mêskich przedstawicielach pop-folku. W³aœciwie, to tylko jeden z nich tak naprawdê siê liczy. Azis, przez z³oœliwych nazywany pierwsz¹ dam¹ pop-folku. Postaæ rodem z groteski – wielki Rom z brod¹, przebieraj¹cy siê kobietê i nie kryj¹cy swoich biseksualnych upodobañ. W³aœnie dziêki towarzysz¹cej mu od pocz¹tku kariery atmosferze skandalu sta³ siê najbardziej popularnym wykonawc¹ chalga. Lata mijaj¹ a Azis wci¹¿ pozostaje na fali. Nagranie z nim piosenki to najwiêksza nobilitacja dla ka¿dej piosenkarki, choæ jest to luksus zarezerwowany tylko dla wybranych. Wœród pozosta³ych piosenkarzy chalga czêsty jest model tzw. wiejskiego macho, z wy¿elowanymi w³osami, z³otymi ³añcuchami i sygnetami na ka¿dym palcu. Nie zmienia to jednak faktu, ¿e chalga to domena kobiet.

W tym momencie pop-folk zdominowa³ bu³garski rynek muzyczny, stopniowo wêdruj¹c z prowincji do wiêkszych miast. Ju¿ nawet w Sofii powstaj¹ kluby, w których puszczana jest tylko chalga. S³ychaæ j¹ na ulicy, w radiu, w telewizji, w restauracjach, barach i dyskotekach. P³yty z chalg¹ stanowi¹ wiêkszoœæ z p³yt dostêpnych w sklepach muzycznych i sprzedaj¹ siê w rekordowych iloœciach egzemplarzy. Si³¹ rzeczy wszyscy siê z ni¹ stykaj¹, niezale¿nie od wieku i wykszta³cenia. Trzeba jednak rozró¿niæ tych, którzy s³uchaj¹ jej tylko okazjonalnie, relaksuj¹c siê przy niej na imprezach, od tych, dla których jest ona ca³ym ¿yciem. Jej prosta melodia i teksty pozwalaj¹ siê zapomnieæ, odprê¿yæ, ale nie wolno zapominaæ o tym, ¿e w œwiecie chalgi wszystko jest tak prawdziwe jak biusty piosenkarek. Wszystko to prosta kreacja, gra, obliczony jedynie na zysk show. Mami siê ludzi, niejednokrotnie ledwie wi¹¿¹cych koniec z koñcem, wizjami tego, czego brakuje im w ¿yciu: mi³oœci, pieniêdzy i seksu. Kiedy zapominaj¹ siê w tañcu mog¹ choæ przez chwilê poczuæ, ¿e s¹ naprawdê czêœci¹ tego œwiata. Œwiata chalga.

Na koniec wróæmy jeszcze do tego, czym jest chalga. Jej ciekaw¹, choæ kontrowersyjn¹ definicjê sformu³owa³ Tedi Moskow: Blues jest wtedy, kiedy dobremu cz³owiekowi jest Ÿle, a chalga wtedy, kiedy z³emu cz³owiekowi jest dobrze.

Tekst powsta³ w oparciu o artyku³y zawarte w kwietniowym numerze bu³garskiej edycji czasopisma „Egoist” na rok 2006. U¿yta ilustracja pochodzi z ok³adki tego numeru.