Peryferyzacja i deperyferyzacja, czyli trudne nazwy dla prostych zjawisk
dodany: 18.11.2002 | autor: Katarzyna Micu³a
Zjawisko peryferyzacji i deperyferyzacji wyraŸnie zaobserwowaæ mo¿na porównuj¹c literaturê koñca XIX wieku z literatur¹ lat dwudziestych i trzydziestych wieku XX w S³owacji. Og³oszenie przez Czechów i S³owaków w 1918 roku Deklaracji Niepodleg³oœci, powstanie Pierwszej Republiki Czechos³owacji spowodowa³o, ¿e po wojnie nasta³a wielka euforia, zach³yœniêcie siê wolnoœci¹ i w³asn¹ pañstwowoœci¹. Wraz z now¹ sytuacj¹ polityczno-spo³eczn¹ zmieni³y siê horyzonty myœlenia twórców literackich. Literatura zrzuci³a z siebie obowi¹zek walki o wolnoœæ narodu, mog³a poœwiêciæ siê innej tematyce na przyk³ad radoœci z tego, co przynosi cz³owiekowi ka¿dy dzieñ. Poeci - m³odzi entuzjaœci realizowali za³o¿enia filozoficzne Bergsona, Croccego, Fromma, Nietzshego. Na plan dalszy zszed³ symbolizm. Oprócz kultu jednostki zaproponowanego przez witalizm, poeci pragneli dotrzeæ do jak najwiêkszej liczby odbiorców, musieli zrezygnowaæ z symbolu, poniewa¿ jego wieloznacznoœæ zak³óca³aby odbiór poezji. Uproszczono równie¿ jêzyk i zrezygnowano z klasycznych gatunków poezji.
Literatura to niedefiniowalny ¿ywy twór. Jak wszystkie zjawiska zwi¹zane bezpoœrednio z dzia³alnoœci¹ cz³owieka podlega ci¹g³ej ewolucji (b¹dŸ rewolucji, w zale¿noœci od intensywnoœci zjawiska). Zmiany te pojawiaj¹ siê pod wp³ywem faktów literackich, na przyk³ad utworów literackich, powstaj¹cych w konkretnym czasie. Spoœród trzech elementów: materia³ (jêzyk), czynnik konstrukcyjny (np. cechy gatunkowe) i zasada konstrukcyjna, tylko ten ostatni jest zmienny i przyczynia siê do ewolucji literatury. U¿ywam tutaj pojêcia ewolucja nie tylko w znaczeniu procesu przechodzenia do stanów doskonalszych, ale jako wszelkiego rodzaju przeobra¿eñ, zarówno tych skierowanych do przodu, jak i tych skierowanych wstecz. Wspomniana ju¿ zasada konstrukcyjna przeobra¿a siê w czasie pod wp³ywem czynników zewnêtrznych np. zmieniaj¹cych siê norm zachowañ spo³eczeñstwa itp.
Szczególny rodzaj tych przeobra¿eñ mo¿na by zilustrowaæ za pomoc¹ ³amanej linii ci¹g³ej, obrazuj¹cej zjawisko peryferyzacji i deperyferyzacji w literaturze, w tym przypadku w literaturze s³owackiej koñca XIX wieku i pocz¹tku wieku XX. W aspekcie tym nie jest niezbêdne, by zag³êbiaæ siê w szczegó³y literatury tego okresu, dlatego œwiadomie z tego rezygnujê, skupiaj¹c siê jedynie na wskazaniu istnienia zjawiska peryferyzacji i deperyferyzacji w literaturze s³owackiej.
Metafory linii ³amanej lub sinusoidy u¿ywa siê bardzo czêsto dla zobrazowania sposobu, w jaki zmienia siê w czasie literatura. WyobraŸmy sobie tak¹ liniê ci¹g³¹ z wybrzuszeniami na przemian góra-dó³-góra-dó³... Raz jedno zjawisko jest uwypuklone a raz drugie (najczêœciej bêd¹ce przeciwieñstwem poprzedniego). Na przyk³adzie takiej sinusoidy bardzo wyraŸnie widaæ jakie zmiany zachodzi³y w literaturze, kulturze, czy filozofii kolejnych, nastêpuj¹cych po sobie, epok w dziejach ludzkoœci. Procesy historycznoliterackie podlegaj¹ prawom automatyzacji (pod¹¿anie zgodnie z konwencj¹), dezautomatyzacji (³amanie konwencji) i ponownej automatyzacji. W ramach tego zjawiska zainteresowa³o badaczy wzajemne przenikanie siê literatury wysokoartystycznej z konwencjami tak zwanej literatury niskiej (to znaczy zamiana w literaturze tego, co znajduje siê na pierwszym planie, planem dalszym, nierzadko nawet nie zaliczanym do literatury). Zmianom takim mo¿na przyjrzeæ siê z perspektywy analizy jêzyka, tematyki i gatunku.
Obcuj¹ z XIX i XX wieczn¹ literatur¹ s³owack¹, czytelnik ju¿ na pierwszy rzut oka dostrzega ogromn¹ ró¿nicê, mo¿na by nawet powiedzieæ polaryzacjê, miêdzy twórczoœci¹ Pavla Országha Hviezdoslava, Ivana Krasko, Vladimíra Roya, Jána Smreka, czy Emila Bleslava Lukaèa. Zarówno w zakresie tematyki, techniki, czy jêzyka. Jest ot o tyle interesuj¹ce, ¿e tak zró¿nicowana twórczoœæ powsta³a na przestrzeni zaledwie czterdziestu lat.
Jêzyk, jakim s¹ napisane sonety Hviezdoslava (Sonety, 1866; Krvavé sonety,1919) jest wyszukany, dostojny, dopracowany i przemyœlany w nawet najmniejszym szczególe. W jego poezji nie ma miejsca na spontaniczn¹ improwizacjê. Hviezdoslav u¿ywa³ jêzyka eleganckiego, czysto literackiego, od wieków przynale¿¹cego do literatury i kojarzonego z tak zwanym stylem wysokim. Jedynie pisz¹c o wojnie, by podkreœliæ jej okrucieñstwo i bezdusznoœæ u¿ywa³ ostrych i szorstkich wyra¿eñ. Stworzy³ dziêki temu uroczysty nastrój pe³en wznios³oœci, a przede wszystkim powagi. Zmianê widaæ ju¿ w, nie tak odleg³ej od Hviezdoslava, twórczoœci I.Krasko, I.Galla i V.Roya. Symbolizm, który zaw³adn¹³ s³owack¹ Modern¹ niós³ ze sob¹ równie¿ zmianê jêzyka, która nie by³a tak diametralna, jak w póŸniejszym czasie, ale ju¿ zauwa¿alna. W poezjê wkroczy³y symbole, wiersze nasycone by³y indywidualnymi metaforami, powtarzaj¹cymi siê motywami. Dla Krasko bêd¹ to: niebo, kapliczka, Bóg, wzgórze, topola, pola, ³¹ki. Dla Janka Jesenskiego: d³onie, olcha, ptak, lilie, dusza, fale. Dla Roya: kruk (ptaki s³u¿y³y mu do opisania ró¿nych stanów duszy), motyle, kolory (bia³y, niebieski, fioletowy). Rodzaj introwertycznej spowiedzi, jak¹ by³a poezja modernistów, poci¹ga³ za sob¹ fakt silnego zindywidualizowania jêzyka tak, by by³ on jak najbli¿szy poecie i jego w³asnemu œwiatu.
Doskona³¹ tego egzemplifikacj¹ jest poezja Jána Smreka, pisana prostym jêzykiem, pe³na kolokwializmów, radoœci, spontanicznych okrzyków. Bardzo wyraŸnie widaæ, jak jêzyk potoczny dot¹d pozostaj¹cy poza konwencj¹ literack¹ aktualnie stoi w samym jej centrum. Metafory Smreka nie s¹ skomplikowane, do ich konstruowania u¿ywa jêzyka codziennego i uzyskuje wyraŸne, soczyste, zrozumia³e obrazy. Opisuje wszystko tak, jak widzi, jak mo¿e to zobaczyæ przeciêtny cz³owiek. Nie u¿ywa zbêdnych eufemizmów, nazywa rzeczy po imieniu, nawet jeœli musi u¿yæ wyrazów, które wczeœniej nie znalaz³yby siê w wierszu.
Proces deperyferyzacji mo¿na równie¿ zaobserwowaæ na p³aszczyŸnie gatunkowej. Tak popularne w okresie realizmu utwory prozatorskie (zarówno formy d³u¿sze: Vajansky, Hviezdoslav, E.Marothy-Šoltesová, jak i krótsze: M.Kukuèin, B.Slanèiková-Timrava) zesz³y na plan drugi, a literatura modernistyczna i miêdzywojenna zdominowana zosta³a przez poezjê. Wynika³o to miêdzy innymi z tego, ¿e literatura zwolniona zosta³a z za³o¿eñ realistycznych w myœl, których mia³a ona byæ zwierciad³em rzeczywistoœci. Realizm skupiaj¹cy siê w g³ównej mierze na problemach dotycz¹cych ca³ego narodu potrzebowa³ wiêcej przestrzeni ni¿ poezja modernistyczna skupiaj¹ca w centrum zinteresowania indywidualne prze¿ycia. Oczywiœcie nie mo¿na stwierdziæ, ¿e powstawa³y jedynie utwory prozatorskie, wystarczy spojrzeæ na dorobek poetycki Hviezdoslava. Inspirowali go poeci tacy, jak Goethe, Schiller, Heine, Petõfi, a jednak wykorzystywane przez niego gatunki to klasyczny sonet, ballada i epos ( bardzo rzadkie w latach 20 i 30 XX wieku). Wiersze Smreka s¹ wprawdzie rytmiczne i rymowane, nie s¹ jednak obwarowane tak wieloma regu³ami, jak sonety. Pojawiaj¹ siê w nich hipermetrie, spontanicznoœæ, zachwyt nad cudownoœci¹ ¿ycia.
Przeniesienie œrodka ciê¿koœci ma miejsce równie¿ w tematach, jakie poruszano w utworach literackich. Na przyk³adzie twórczoœci Hviezdoslava, Vajanského, czy Kukuèina widaæ, ¿e bohaterowie ich utworów s¹ czêœci¹ ca³ego spo³eczeñstwa a wszelkie próby oderwania siê od niego gro¿¹ katastrof¹. W literaturze dominuje tematyka moralnych wartoœci, w szerokim ujêciu spo³eczna oraz tematyka polityczna. Odmiennie jest w poezji Krasko, Jesenskiego i Roya. W ich poezji podmiot jest silnie zindywidualizowany. W centrum zainteresowania poeci stawiaj¹ jednostkê. Nie jest ona oczywiœcie umieszczona w pró¿ni, jej tak¿e dotycz¹ problemy spo³eczne, ale indywidualnie postrzegane. Wprowadzona do literatury, jeszcze przez ¼udovíta Štúra, zasada imperatywu patriotycznego ogranicza³a obecnoœæ kobiet w poezji, inn¹ ni¿ w roli matki lub kobiety walcz¹cej dla narodu. Zasad¹ t¹ kierowa³ siê równie¿ Hviezdoslav pisz¹c g³ównie o prawdzie, wolnoœci, równoœci, mi³oœci do ziemi ojczystej. W tej sytuacji prawie rewolucyjn¹ sta³a siê propozycja Janka Jesenskiego, który w swojej poezji porusza³ temat kobiety, jako przedmiotu kultu erotycznego. Kobieta wkroczy³a do literatury na dobre, staj¹c siê w nie d³ugim czasie megatematem. Jesenský i Roy proponuj¹ specyficzny rodzaj poetyckiego studium kobiety, decyduj¹c siê na tak zwan¹ poetyk¹ drobiazgu (skupiaj¹ siê na jednym istotnym elemencie np. czêœci cia³a i z niego powstaje obraz poetycki). Podobnie pisze Smrek, dla którego kobieta jest wielk¹ inspiracj¹. I to nie tylko ta bêd¹ca przedmiotem gor¹cych uczuæ poety, ale równie¿ zwyk³e prostytutki, pracownice drukarni, czy nieznajoma spotykana na ulicy lub w kawiarni. Inne spojrzenie na kobietê widaæ w poezji E.B.Lukaèa, który pisze g³ównie o mi³oœci straconej, o mi³oœci nieszczêœliwej. Sam siebie skazuje na smutek.
Oczywiœcie poezja nadal porusza³a tematykê socjaln¹, ale z zupe³nie innej perspektywy ni¿ wczeœniej. Pisano o aktualnej sytuacji politycznej, o narastaj¹cym faszyzmie, porównywano wieœ do miasta, miasta s³owackie do zagranicznych metropolii. Naturalnie po wojnie tematyka ponownie siê zmieni³a.
Literatura podlega takim samym prawom, jak wszystkie inne dziedziny ludzkiej dzia³alnoœci. Cz³owiek siê zmienia, zmienia siê jego otoczenie i jego sposób myœlenia, postrzegania œwiata. Z czasem zdajemy sobie sprawê, ¿e stare œrodki wyra¿ania naszej postawy ¿yciowej uleg³y automatyzacji i s¹ ju¿ niewystarczaj¹ce, albo nasza postawa zmieni³a siê tak diametralnie, ¿e œrodki te nie przystaj¹ ju¿ do niej. Zazwyczaj poszukiwania rozpoczyna siê od zanegowania stanu aktualnego i w celu znalezienia czegoœ ca³kowicie odmiennego. Spychamy na peryferia naszych zainteresowañ aktualne techniki, a zaczynamy u¿ywaæ tych, które by³y na peryferiach, nie cieszy³y siê dot¹d zainteresowaniem. Oczywiœcie nie mo¿na stwierdziæ, ¿e zasiêg peryferyzacji i deperyferyzacji jest absolutny, wspominany E.B.Lukaè pozosta³ wierny technice poetyckiej wypracowanej przez Hviezdoslava, a dwa jego tomiki (Spoveï i Križovatky) s¹ wyraŸnie symbolistyczne. Traktujê to zjawisko pozytywnie, w przeciwnym zaœ wypadku mielibyœmy do czynienia z sytuacj¹ znan¹ nam z epoki realizmu socjalistycznego.
|