Powrót do

-> strona g³ówna

Ucho

(Ucho, cs, 1970, 94 min.)


Re¿yseria: Karel Kachyòa
Scenariusz: Karel Kachyòa, Jan Procházka
Zdjêcia: Josef Illík
Muzyka: Svatopluk Havelka
Obsada: Radoslav Brzobohatý, Jiøina Bohdalová, Jiøí Císler, Miloslav Holub, Milica Kolofíková, Jaroslav Mouèka, Ladislav Køiváèek, Alois Mottl, František Nemec, Bronislav Poloczek, Josef Šulc, Jan Teplý, Boøivoj Navrátil, Ivan Paluch

Z hucznego bankietu u prezydenta rz¹dowe auto przywozi wiceministra i jego podpit¹ ¿onê. W domu zaczynaj¹ dziaæ siê dziwne rzeczy – ma³¿onkowie w swojej willi znajduj¹ wszechobecne ucho, które wszystko s³yszy i odnotowuje. Prze¿ywaj¹ noc wprost zwierzêcego strachu. Po k³ótni nastêpuje bójka i pojednanie, wspólnie prze¿ywaj¹ lêk przed tym, co ma nast¹piæ. Prze³o¿ony mê¿a, minister i niektórzy wspó³pracownicy zostali aresztowani jako wrogowie ludu, a bohaterowie nie wiedz¹, czy czeka ich wiêzienie czy awans...
Ostra satyra, skierowana przeciw praktykom przedstawicieli rz¹dowej partii, jest przypowieœci¹ o strachu, którego ofiarami nie s¹ bezsilni outsiderzy, ale ci, którzy sami s¹ czêœci¹ aparatu przemocy. Wszechobecne ucho jest dla nich jak memento, aby ani na chwilê nie mogli siê uwolniæ od przera¿enia swoj¹ boskoœci¹. Pomimo tego, ¿e przestrzeñ dramatu ogranicza siê do samego mieszkania i dialogów pary bohaterów, nie powstaje tu wra¿enie niefilmowej teatralnoœci. Wiwisekcja psychiki cz³owieka stoj¹cego twarz¹ w twarz ze skrajnym zagro¿eniem odkrywa zdeformowan¹ œwiadomoœæ, tchórzostwo i s³abe, konformistyczne charaktery. Mro¿¹ca krew w ¿y³ach tragikomedia rozgrywa siê w prawdzie w latach 50., aspiruje jednak do ponadczasowej wypowiedzi o strachu, jaki prze¿ywaj¹ ci, którzy zaprzedali siê despotycznej mocy.
Dramat nale¿y do tzw. pó³kowników. Nawet miêdzy tymi godnymi potêpienia filmami zajmowa³ uprzywilejowan¹ pozycjê. Po dokoñczeniu w roku 1970. nie zosta³ dopuszczony do dystrybucji i od razu powêdrowa³ na pó³kê (a raczej do sejfu). Ucho pokazywane by³o tylko przy specjalnych okazjach pracownikom ideologicznym re¿imu komunistycznego jako szczególnie wyrafinowany produkt kontrrewolucji na froncie kultury. Nic w tym dziwnego, ¿e film trafi³ celnie w normalizuj¹c¹ siê partiê komunistyczn¹. Autor scenariusza Jan Procházka jako powiernik prezydenta Novotnégo by³ doskonale obeznany ze sposobami pracy maszynerii partyjnej.