Tylko o rodzinnych sprawach
(Jen o rodinných záležitostech, cz, 1990, 114 min.)
Re¿yseria: Jirí Svoboda
Scenariusz: Jirí Svoboda, Václav Nývlt
Zdjêcia: Vladimír Smutný
Muzyka: Jiøí Chlumecký, Jiøí Veselý
Obsada: Jiøí Bartoška, Jaromír Hanzlík, Magdalena Reifová, Milan Kòažko, Karel Roden, Marta Vanèurová, Ilona Svobodová, Miroslav Donutil.
Temat zainspirowany zosta³ ksi¹¿k¹ Jaromiry Kolárovej zawieraj¹cej jej w³asne wspomnienia z czasów procesów politycznych. Tytu³ filmu mo¿e byæ dla niewtajemniczonych myl¹cy, ale dla kobiet, które w przesz³oœci mia³y rzadk¹ okazjê widzenia siê ze swymi uwiêzionymi mê¿ami, jest on nieprzyjemnie znajomy. Mo¿ecie mówiæ tylko o rodzinnych sprawach, inaczej zaraz koñczê widzenie – ingerowali w rozmowê wszechobecni dozorcy. Chodzi o lata 50. i czasy procesów cz³onków partii, kiedy ka¿dy móg³ zostaæ uznany za zdrajcê, aresztowany i skazany. W centrum uwagi znajduje siê postaæ przedwojennego cz³onka partii Jana Steinera-Kamenickiego. W czasie wojny straci³ ¿onê i córki, które pad³y ofiar¹ faszystowskiej polityki rasowej. Po powrocie z emigracji, bêd¹c cz³onkiem brytyjsko-amerykañskiej komisji repatriacyjnej, poznaje by³¹ wiêŸniarkê z Oœwiêcimia i pomimo du¿ej ró¿nicy wieku ¿eni siê z ni¹. Zostaje aresztowany bez powodu. Bezradna ma³¿onka odnajduje jego przyjaciela, funkcjonariusza partyjnego Mrázka i prosi o pomoc, nie wiedz¹c, ¿e w ten sposób kompromituje go i doprowadza do jego aresztowania...
Uzyskanie zgody na realizacjê filmu by³o ¿mudne i problematyczne. Jego losy skomplikowa³ równie¿ fakt, ¿e g³ówne role powierzono Jaromírowi Hanzlíkowi, Jiøímu Bartošce i Milanu Kòažce, którzy podpisali Nékolik vet. Krêciæ zaczêto dopiero na kilka dni przed 17. listopada '89. Po aksamitnej rewolucji praca nad filmem zosta³a ponownie utrudniona przez to, ¿e Milan Kòažko, który wcieli³ siê w postaæ majora STB, musia³ podj¹æ nowe obowi¹zki polityczne. Komplikacj¹ by³o równie¿ to, ¿e film znalaz³ siê w zupe³nie innej sytuacji polityczno-spo³ecznej.
Obraz ³¹czy cechy fabularyzowanego dokumentu i wypowiedzi artystycznej. Akcja nie toczy siê chronologicznie, ale pokazuje wa¿ne momenty z ¿ycia bohaterów. Jego najwiêksza si³a tkwi w poszczególnych obrazach: rodzina rozmawia o banalnych sprawach, nie zwracaj¹c uwagi na tocz¹cy siê w radiu proces polityczny. Kilka miesiêcy póŸniej ta sama rodzina zdruzgotana jest przez podobne oskar¿enia. Prowadz¹cy œledztwo bije swoj¹ ofiarê i p³acze – potrzebuje przyznania siê, inaczej bêdzie mia³ problemy z awansem s³u¿bowym... Makabryczn¹ atmosferê ciê¿kich czasów podkreœlaj¹ ekspresyjne zdjêcia Vladimíra Smutnégo.
|